Salta

Resa / Permalink / 0
Jag ville ha en gård nånstans i Argentina
En veranda vit och blå, jag ska bygga den för hand
Ett hjärta fyllt av guld och en sång för Argentina
Malbec i mitt glas - i silverbergens land
 Idag flög jag till Salta, en "ciudad muy lindo" strax intill Anderna. Nu kommer jag att hålla mig här inne i landet i två veckor och dricka vin och...tja, det blir nog mest det.
Nädå, jag kommer fortsätta att vara hyfsat aktiv. Idag kollade jag in området kring det centrala torget Plaza 9 de Julio. Jag bor precis vid torget och har hunnit med en kort runda. Imorrn blir det att kolla in mer av stan och sen i övermorrn lutar det åt att jag hänger med på en heldags busstur ut i omgivningarna.
Innanför den här ståtliga byggnaden ligger ett museum som handlar om Inka-utgrävningar. Där var jag och tittade på ett (av tre) mumifierade barn som hittades i en grav 1999 på över 6700 meters höjd i Anderna. Barnen offrades till gudarna och nedan ser ni en oerhört välbevarad sexårig pojke som lutar sin panna mot sina uppdragna knän.
Här nedanför ser ni en annan, mindre välskött barnmumie, som hittades 1920 och sedan var ute på vift i 70 år. Vidrigt såklart, men oerhört fascinerande i all sin morbiditet.
Vägg i vägg med mitt hotell ligger för övrigt detta ställe, så här kommer Veckans Tobi:
Till top