Musikkrönika

kultur / Permalink / 0
Countryn lockar fram tårarna

Ska man gråta till någon musikstil så är det till countryn. Där finns de bästa texterna, de starkaste människoödena och de mest genuina historierna.

Oktober 1997. Weeping Willows debuterar med "Broken promise land". En skiva som enligt recencenterna "får vuxna män att gråta i ölen". Min dåvarande chef på Corren, Lollo Asplund, muttrar om att Scott Walker gjort samma sak betydligt bättre 30 år tidigare och att det svenska bandet ägnar sig åt country. Jag håller inte med om genrebeteckningen men drabbas något oerhört av skivan.

April 1998. Jag recenserar Dixie Chicks skiva "Wide open spaces" och tänker "Dixie Chicks kan jag väl inte gilla?", men kan omöjligt värja mig mot den märkliga kraften i låten "There´s your trouble".

April 2004. Loretta Lynn släpper skivan "Van Lear Rose" ihop med Jack White. Det udda paret framför den fantastiska duetten "Portland, Oregon" som blir en stor hit och hugger tag i mitt hjärta med rader om "sloe gin fizz".

Februari 2006. Jag sitter på en långflygning hem från Bangkok och ser Johnny Cash-filmen "Walk the line" fyra gånger på raken. Jag bara måste se om scenen där Johnny friar till June på scenen.

Januari 2014. Jag ligger på ett hotellrum i Salta, Argentina och har sett filmen "Transamerica" som avslutas med Dolly Partons låt "Traveling Thru". Efteråt går jag in på YouTube och lyssnar på låten om och om igen.

Fortfarande får jag glansiga ögon och en klump i bröstet varje gång jag ser den flirtiga videon mellan den 28-årige Jack White och 72-åriga Loretta Lynn. Fortfarande räcker det med att höra de inledande fioltonerna till "There´s your trouble" för att tårarna ska börja forsa. Och fortfarande är "Jackson"-scenen i "Walk the line" en av historiens bästa filmscener. Det är så country fungerar. Det är där känslorna finns.

Våren 2014 är alla dessa artister åter aktuella. Weeping Willows har släppt en ny skiva och är ute på en gigantisk turné. Dixie Chicks spelade nyligen i Stockholm. Jack White släpper skivan "Lazaretto". Det har kommit en skiva med tidigare outgivna Johnny Cash-låtar och Dolly Parton är aktuell med ett nytt album och en spelning i Globen i juli. Se till att ladda upp med näsdukar.

PS: Det finns en låt till som jag alltid gråter till. Det är när Sahara Hotnights kommer till sticket i "Hot night crash". Då är det kört. Varje gång. Trots att det inte är country.
Till top