Biomåndag

Film / Permalink / 0
Äntligen fick jag se "Interstellar", den film jag sett fram mot mest sedan "Gravity". Och det var en omtumlande upplevelse, som jag nog behöver lite tid på mig att smälta.
Filmen handlar alltså om att jorden är sabbad och att mänsklighetens sista hopp står till några astronauter som ska åka genom ett maskhål till en annan galax för att hitta en ny planet att leva på. Intressantast är resonemangen kring fysikens lagar, som att tiden går olika fort på jorden och i rymden. I en scen gör de exempelvis en flygmanöver nära ett svart hål som kostar dem 51 år i jordtid. Filmen är tre timmar men känns ändå för kort, det är så mycket mer man skulle vilja veta. Jag vill se mer av de olika planeterna, gå in djupare på hur den skilda tiden påverkar människor, veta mer om hur det var för den av astronauterna som fick vänta 23 år, lära mig mer om maskhål, svarta hål, gravitation osv.
Direkt när jag kom ut från bion visste jag inte riktigt vad jag tyckte om filmen, men för varje minut jag tänker på den, desto bättre blir "Interstellar". Det finns brister och en rad frågetecken (som säkert retts ut mer om den varit längre), men som helhet en fantastisk resa.
Betyg: 5 av 5
 
Till top