På skiva: Sinead O´Connor

På skiva / Permalink / 0
Sinéad O´Connor
"I´m not bossy, I´m the boss"
Nettwerk/Playground

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an en ny platta med Sinéad O´Connor. Hon är ett väletablerat och omtalat namn som släppt skivor i en jämn ström sedan 1987, samtidigt kan hennes konstnärliga gärning inte på långa vägar mäta sig med hennes rykte. För de flesta är hon mer eller mindre synonym med superhiten "Nothing compares 2 U". Men den låten kom för 24 år sedan och är inte riktigt representativ för hennes musikkarriär.
Själv har jag också svårt att beskriva min relation till hennes artistskap, det har varit så mycket religiösa grubblerier och politiska utspel att jag och säkert många med mig nästan glömt bort att hon faktiskt sysslar med musik. Hon har ju inte heller åstadkommit något sensationellt i låtväg på länge.
Och inte blir man klokare av nya plattan. Här finns en del helt okej låtar i en slags luddig poprockgenre, men även lite bluesiga tongångar och några halvballader. Hon sjunger fortfarande väldigt bra och har fortfarande en märklig dragningskraft, men som lyssnare är det ganska otydligt vad irländskan egentligen vill med sin musik.

2/5
Till top