Krogkrönika, augusti

kultur / Permalink / 0
Efter thai kommer vad?

Det är intressant att följa ett samhälles utveckling genom att studera dess restauranger. Länge var det pizzeriorna som dominerade restaurangutbudet, sen började thaimaten ta över. Vilken blir nästa etniska restaurangtrend?

Att Sverige påverkas av utländska matkulturer är inget nytt, det har skett sedan Karl XII tog med sig kåldolmarna hem från Turkiet, och även längre tillbaka än så. Precis som i resten av västvärlden har det franska köket varit den stora ledstjärnan, men numera hämtas inspiration från världens alla hörn.
Den första hamburgerrestaurangen öppnades 1957 i Sverige och idag är den amerikanska matkulturen kanske populärare än nånsin genom alla sportbarer som poppat upp. Från 90-talet och framåt har sushi och tapas varit två andra tydliga trender. Men den allra viktigaste mattrenden började med 300 italienska gästarbetare på ASEA i Västerås som lanserade pizzan i Sverige. Snart hade varenda liten bonnhåla i landet en pizzeria, vilket på 80-talet kompletterades med kebabbarer, som numera ofta ryms under samma tak.
Från 00-talet är dock inte pizzerians särställning längre lika ohotad, utan thairestauranger har börjat ta över mer och mer av pizzeriornas tidigare roll. Så småningom kommer såklart även thairestaurangerna att konkurreras ut av nya typer av restauranger, och frågan är vad som blir nästa stora grej?
Rent matmässigt känns det som att indiskt vore det naturliga steget. Det är kryddstarkt, exotiskt och spännande, och helt klart en matkultur som är på uppgång här i landet. Något som talar emot är att vi svenskar inte reser särskilt mycket till Indien och att det inte heller bor särskilt många indier i Sverige.
Istället verkar utvecklingen gå bort från den internationella maten mot mer klassiska svenska smaker och råvaror. Aldrig tidigare har det väl öppnat så många restauranger som satsar på den svenska mattraditionen? Ju lokalare, desto bättre. Det satsas på "Matlandet Sverige" och ord som "närodlat" och "lokalproducerat" har blivit populära försäljningsargument.
Och det är givetvis både roligt och viktigt att lyfta fram den svenska mattraditionen, men det känns lite märkligt att den tydligaste etniska mattrenden just nu i Sverige är svensk mat.
Till top