Intervju: Bo Stolpstedt

kultur / Permalink / 0
Prästens julpredikan blev följetong

Under sju julnattsgudstjänster höll prästen Bo Stolpstedt församlingen på halster med sina julpredikningar, men blev av med jobbet innan han nådde upplösningen på historien. Nu har han samlat hela följetongen i bokform, så att församlingsmedlemmarna kan läsa hur berättelsen slutade.

Prästen Bo Stolpstedt har en lång historia bakom sig av innovativa sätt att modernisera kyrkan och göra den relevant i vår tid. Han har arrangerat fotbollsgudstjänster, hållit i pubkvällar och placerat en uppstoppad älg framför altaret för att uppmärksamma viltolyckor. Men hans nytänkande och liberala idéer har inte alltid fallit i god jord hos hans mer konservativa kollegor. 2007 kulminerade konflikten i en uppmärksammad tvist där han tvingades bort från sin tjänst.
- Jag har aldrig varit speciellt strikt och är inte bokstavstroende. Har man en församling tycker jag man ska vända sig till alla som finns i församlingen, inte bara en viss grupp. Som präst tror jag att man måste vara lite påhittig och kreativ, säger Bo som nu har gett ut boken "Sagan om kniven".

Boken har sin grund i de populära predikningar han gjorde under sina julnattsgudstjänster i Grebo kyrka. Predikningarna kretsade kring en kniv som gick i arv och avslutades alltid med en "cliffhanger" som församlingen fick vänta till nästa julafton för att få höra fortsättningen på. Under sju julnattsgudstjänster strömmade Greboborna till kyrkan innan den nya kyrkoherden sa ifrån och stoppade predikningarna.
- Det var ett sätt att få folk att komma till kyrkan, åtminstone på julaftonsnatten, för att höra den här spännande berättelsen. Jag ville ge människor lite underhållning, som ändå hade en viss anknytning till det kristna budskapet och med ett visst allvar.

Bland församlingsmedlemmarna blev upprördheten stor. Många tyckte att Bo hade behandlats felaktigt, och dessutom ville de gärna höra slutet på historien. För att stilla nyfikenheten har nu Bo skrivit ned de sju genomförda predikningarna samt de fem som aldrig hanns med i en bok som tar med läsaren på spännande äventyr i såväl Ryssland som Nordamerika.
- Jag strävade efter 12 korta berättelser, som var och en skulle ha samma längd som en sex, sju minuters predikan. Det är en skröna, och påminner lite om Selma Lagerlöf. Hon är en av mina stora favoriter, hennes språk är oförlikneligt. Många församlingsbor har köpt boken och har varit glada över att få veta slutet.
- Sen har jag även talat in boken. Jag tänkte att innan min röst har blivit en gubbes fula, hesa röst ville jag bevara den. Och ibland när jag lyssnar, tänker jag: fan, den här boken är inte sämre än andra. Och jag läser väldigt mycket litteratur.

Har du skrivit något tidigare?
- Jag har skrivit mycket dramatik och satt upp ett tjugotal pjäser på Sagateatern, som jag både skrev och regisserade.

Blir det någon mer bok?
- Jag har väl lekt med tanken på en uppföljare, men jag är lite självkritisk. Man vill ju inte ge ut något som är dåligt, ha ha...

Fakta Bo Stolpstedt
Bor: I Fillinge, mellan Linköping och Åtvidaberg
Ålder: 70
Familj: Fri man
Yrke: Pensionär
Intressen: Bra kultur i alla former
Favoritförfattare: Alexandr Pushkin
Senast lästa bok: "Nathalie - en delikat historia" av David Foenkinos
Till top