På skiva: Fences

Skoj / Permalink / 0
Fences
"Lesser oceans"
Atlantic/Warner

Ha, det slår aldrig fel. Jag lyssnar på Fences nya skiva, som jag tycker är väldigt bra. Så jag kollar upp var de kommer från. Måste väl vara Portland eller Seattle, tänker jag. Och mycket riktig är det Seattle som fostrat denna indiekvartett (eller om Fences egentligen bara är låtskrivaren Christopher Mansfield, det är lite oklart).
Mansfield upptäcktes av Sara från Tegan & Sara och hon hjälpte även Fences med att producera och medverkade även på debutalbumet som kom 2010. Därefter började ett samarbete med Macklemore & Ryan Lewis som även fortsätter här på uppföljaren. Hip hop-duon kommer in och rappar på låten "Arrows", som därmed sticker ut lite bland den övriga popen. Låten har redan blivit en hit och passar på något märkligt sätt ändå in i helheten.
Men mest handlar det alltså om klassisk gitarrindie med starka melodier, hipphet och intellekt. Och det blir bara bättre ju mer jag lyssnar.
Skulle man bara gå efter ljudbilden vore det inget särskilt med Fences. Musiken skiljer sig i grunden inte nämnvärt från massan av andra indieband som håller till där upp i nordvästra hörnet av USA, men låtmaterialet är vrålstarkt och det är ju det allt handlar om. En pangstart på musikåret 2015.

4/5
Till top