På upploppsrakan i Bangkok

Resa / Permalink / 0
Nu är jag inne på slutspurten här i Bangkok innan det är dags att dra sig hemåt. Igår var planen att kolla in lite udda sevärdheter, men det fick jag skippa av logistiska skäl. Dagen ägnades istället åt att kolla lite närmare på soierna (soi = tvärgata) i mitt område. Det är ju sällan man går längre än 100 meter in på en soi, men fortsätter man in kan det dyka upp allt möjligt skojigt.
I förrgår (tror jag, dagarna flyter ihop litegrann) var jag runt och handlade massa grejer, och en sak som de kan i Asien är i alla fall att bygga bra varuhus. Det är liksom mer liv och rörelse, med roligare butiker, diverse event, foodcourter, tävlingar, kampanjer osv.
Vet inte om den svenska producentduon Bloodshy & Avant och har kvar sin studio här i Sukhumvit, men jag stod och glodde i Asoke-korsningen, där den ska ligga. Kanske dyker de upp tänkte jag, men nej...
Sen på kvällen fick jag ett ryck och gick längs med Sukhumvit bort till soi 53 (vilket är jäkligt långt bort) och tillbaka...
Dagarna är bra, men egentligen är det ju på natten Bangkok är som bäst. Ska man ha ut max av staden ska man enbart svulla, kn-lla och va fulla utan att se dagsljus. Nu är ju jag en skötsam och präktig kille så jag håller inte på med sånt, jag säger bara att det finns en dimension som många Bangkokresenärer missar, och jag brottas med mig själva varje natt om jag ska gå hem eller fortsätta till morgonen. För samtidigt som jag vill ligga vid poolen, hitta på saker och kolla in staden på dagarna så är det oerhört svårt att slita sig från den förföriska Bangkoknatten. Och det är svårt att kombinera båda.
Jo i alla fall, mestadels håller jag mig mellan typ soi 3 och soi 23, men det går ju nästan att hänga i vilken soi som helst längs med Sukhumvit, även om vissa (tex 22, 33 och 38) har fler ställen än andra. Här nedan ser vi tex 33:an (finns 2 stycken) och där finns det bland annat många brittiska pubar.
Och här har vi Soi Cowboy, som fortfarande håller stilen...
Sidan med ojämna nummer är generellt bättre än den med jämna nummer, om ni undrar.
Innan jag bodde på Bullshit Plaza brukade jag bo på Hotel 27 på Soi 22 (har även bott på Khao San några gånger), och varje resa till Bangkok brukar jag kolla in hur det ser ut där. Det byggs, rivs och ändras så mycket längs med Sukhumvit varje år, så det gäller att hålla sig uppdaterad.
Men Hotel 27 fanns fortfarande kvar, vilket gladde mitt hjärta...

Sen bar det tillbaka till Soi 13....
...innan jag gick ner ytterligare några gator för att käka på ett ställe jag var på kvällen innan. Det är en rolig historia som jag inte orkar dra nu...
Fick tips om en nytt hett disco som kanske skulle passa mig som är "Hiso"...
Sen blev det Soi 13 igen. På något märkligt sätt leder alla vägar alltid tillbaka dit...
Det enda som inte riktigt är tipptopp på Soi 13 är toaletten...
Men annars är allt kanon. Här ser vi en tysk jag snackat med de senaste kvällarna, Mama och bossen som äger stället.
Det ska faktiskt bli rätt skönt att komma hem - men är det nåt jag kommer sakna så är det Soi 13!
Till top