Ännu en dag i Melbourne

Resa / Permalink / 0
Började dagen med att knalla upp till Queen Victoria Market, som var ungefär som alla andra såna där Skänninge-marknad-under-tak som finns i en massa städer.
Badhuset var dock snyggt, och man kan ju hoppas att det nya badhuset som ska byggas i Linköping blir i samma stil.
Förresten är det nån som vet varför McDonalds heter Macca´s här? Och det verkar bara vara i Melbourne det gör det, i resten av Australien heter det McDonalds. Märkligt...
Idag har jag inte gjort så mycket, men målet för dagen var att kolla in Docklands som är ett uppfräschat hamnområde som nu fått bostäder, butiker, strandpromenad osv i "fräck och modern stil". Ja, ni vet hur det brukar se ut...
Ett pariserhjul och lite skulpturer hör ju också till...
(av nån anledning går det inte att rotera bilderna, ska fixa det senare...)
Jo alltså...dessa gentrifierade hamnområden som man hittar i var och varannan storstad nuförtiden...nu får det banne mig räcka. För fem år sedan kändes det fräscht, men nu spyr jag nästan på skiten. Det ser ju exakt likadant ut överallt. Melbourne, Sydney, Auckland, Vancouver, Oslo, Kapstaden, Singapore...till och med Bangkok har fått ett liknande hamnområde.
Jag skrev faktiskt en krönika om detta redan för två år sedan: http://tobi.blogg.se/2013/april/krogkronika-nolltretton-april-2.html
Idag, liksom de senaste dagarna, har vädret varit småkallt vilket gör att jag skippar den där vinturen som jag hade funderat på imorrn. Tror istället jag gör en egen vintur bland alla mysiga småbarer i centrum. Bara i mitt kvarter finns det sisådär tio coola ställen (restauranggränden oräknad) som är värda att kolla in. Men det gäller ju som sagt att komma ut tidigt i det här landet, så jag tror jag börjar redan vid frukost!
Till top