Australian Open

Resa / Permalink / 0
Ända sedan 80-talet har jag drömt om att åka till Melbourne och se Australian Open. Jag minns alla tidningsbilder och tv-klipp på svenska fans som satt i solskenet på läktarna och drack öl och hejade fram Wilander, Edberg och de andra. På den tiden var Australien superhett som resmål bland svenska backpackers, och dessutom var de svenska tennisspelarna i världstopp. Jag tror det var 1986 som Sverige ett tag besatte sex av de tio första platserna på herrarnas ATP-ranking!
Så jag åkte ut till Rod Laver Arena för att kolla in Elias Ymer och Johanna Larsson, och det är ju lite som en rockfestival där det pågår saker hela tiden på de cirka 30 banorna. Det är matcher, träningar, uppvisningar, publikmatcher och en massa annat. Dock var det väldigt dåligt med info, så det var svårt att veta vem som spelade var och när.
Han i ljusblått där borta är i alla fall Federer som tränar lite...
Sen är ju allt inte lika flashigt som kvällsmatcherna på centercourten. En match på bana 14 mellan två okända spelare inför en publik på 25 pers känns kanske inte så spännande...
Och här är han - den coolaste av dem alla!
Efter några timmar satt jag mig åter i bilen för en maratonkörning västerut. Nu ligger jag här på ett motell i "the outback" och lyssnar efter dingos och spanar efter Södra korset. New balls!
Till top