Barossa valley

Resa / Permalink / 0
Det finns mycket jag gillar, men det jag nog älskar allra mest i hela världen är att åka på vinturer. Idag blev en tripp till vingårdarna i Barossa Valley utanför Adelaide. Tjugo pers i en minibuss drog iväg klockan nio i morse och var tillbaka i stan vid femtiden. Som vanligt var det en massa olika nationaliteter och det blev en hellyckad dag.
Barossa Valley ligger några mil utanför stan och vi åkte genom delar av de områden som drabbades av den stora skogsbranden nyligen.
Så här såg första stället ut. Vi provade sex, sju viner på varje ställe. Både vita och röda, samt något enstaka rosé och några portviner. Barossa är främst känt för sin Shiraz, men de är i fruktigaste laget för mig. Bland vita är det främst Semillon som gäller, men de är lite för smak- och karaktärslösa enligt min mening.
Sen kom vi till andra stället. Jag ångrar lite att jag inte slog till på deras Shiraz. Vet inte riktigt varför jag avstod? Hur som helst kan jag ju inte komma hem från en resa utan några flaskor vin i bagaget, vad skulle Martin, Jossi och Vickan säga då?
Vi käkade även lunch på andra stället. Närmast syns en kille från Melbourne, en gubbe från Vanvouver och en tjej från Sydney som var tre av de som jag pratade mest med under trippen.
På tredje stället var det fri provning, dvs man får välja vad man vill från listan och smaka. Ingen gemensam provning och inga förvalda viner.
Sen kom vi till fjärde och sista stället. Strax innan vi skulle dra fick jag panik och köpte en flaska Shiraz. För hur f-n skulle det egentligen se ut om jag kom hem tomhänt från Barossa Valley?
Vinturer - det här är livet!
Till top