Kustvägen söderut

Resa / Permalink / 0
 
Vi glider öst, vi glider väst
Vi tar vägen vi känner för mest
Och vägen norrut den är helt okej
Men vi tar bästa vägen när trippen är slut
- jag talar om vägen söderut!
Idag hämtade jag hyrbilen och drog söderut från Sydney. Jag gillar att vara i storstäder, och det blir ju några till denna resa, men jag gillar också att vara ute på vägarna och bila runt på landsbygden. Det är just den kombinationen jag vill åt.
Jag mjukstartade med en liten kortis, men det kommer ju komma betydligt längre dagsetapper framöver...
Ut från Sydney och sen mot kusten, som bitvis bjöd på fina vägar, klippor och utsikter. Dagens mål var Wollongong som tydligen är nån slags semesterort. Vädret var visserligen dåligt idag med, men jag tycker inte att Wollongong imponerade särskilt. Det fanns en udde med några fyrar, ett hamnområde och lite stränder, men själva stan var rätt tråkig.
Här är min hyrbil förresten. Är ju vänstertrafik här, och visst drar man på vindrutetorkaren ibland när man ska blinka men jag tycker körningen gick oväntat bra redan från start.
Det är som sagt rätt mulet, men jag har i alla fall varit nere och känt på stranden och havet. Imorrn ska det nog bli +30 och sol igen.
Hotellet kan beskrivas som "somewhat outdated", som det brukar stå i guideboken, men restaurangen ska tydligen vara bra så den ska jag snart ner och kolla in. Blir bara en natt här, imorrn fortsätter jag kusten söderut. Jag har ett grundschema, men har lite luft i programmet så jag kan stanna längre eller dra fortare om jag känner för det. Första dagen "on the road" har varit rätt ospännande, men morgondagen tror jag mycket på.
Till top