Melaka

Resa / Permalink / 0
Imorse lämnade jag Australien och flög till Kuala Lumpur. Och det var en av de bästa flygresor jag gjort, trots att den tog över 7 timmar. Som ni ser var det ganska tomt i planet, jag skulle tippa på att bara 25% av platserna var fulla så man kunde bre ut sig rejält.
Fast jag höll på att inte komma med, för de hade stängt incheckningen när jag kom dit. Men jag körde den gamla vanliga "ser ni inte vem jag är?...så det löste sig!
De fem senaste gångerna jag varit i KL har jag funderat på att åka till Melaka, men det har aldrig blivit av. Förrän nu. Jag tog en buss på flygplatsen, och även det blev en härlig tur. Det finns nog ingenstans som långfärdsbussarna är bättre än i Malaysia. Bra vägar, lyxiga säten och allmänt gött.
Kom fram till Melaka vid 20-tiden, hittade ett kanonhotell precis vid floden (alldeles vid bron mellan Chinatown och Gamla stan, dvs så bra det kan bli). På bilden ovan ser ni utsikten från mitt fönster.
Fina Melaka är en trevlig stad som är med på Världsarvslistan. Det enda som stör lite är att det ligger ett Hard Rock café mitt bland de gamla husen.
Jag tror jag skrivit det förut, men egentligen är det nästan onödigt att åka nån annanstans än till Sydostasien. Visst var det kanonresor jag gjorde till Argentina, Boston, Nya Zeeland, Sydafrika osv men det går ju inte att komma ifrån att saker och ting är lite ROLIGARE i Sydostasien. Det är mer "hej svejs", vilket jag gillar...
Tog en snabbtitt på stan nu på kvällen. Ska kolla in området mer imorrn, då är det dessutom lite mer drag.
Men varmt är det i alla fall. Gött med lite fuktig tropikluft efter halvsvala Melbourne. Tandas och gokväll!

Till top