Raffel i Singapore

Resa / Permalink / 0
Det är nästan löjligt hur hemma jag känner mig här i Sydostasien. Har ju varit här i princip varje vinter i 15 år, så det kanske inte är så konstigt, men det kändes faktiskt helrätt ända från början. Även fysiskt klickar det perfekt. Medan andra "falanger" går runt med sina jäkla vattenflaskor dricker jag inte ett dugg (förutom öl), det är som att kroppen absorberar luftfuktigheten. Det är faktiskt många av de jag rest med som påpekat detta genom åren.
Jag vet inte om det är jag eller Singapore som ändrats (förmodligen båda), men jag brukade tycka att Singapore var en svintråkig skitstad. Men nu gillar jag plötsligt den här märkliga staden. Förutom en sak, men det återkommer jag till.
Dag två började med en promenad ner till Singapore River där centrum och de flesta sevärdheterna finns. Jag kollade in Raffles, krigsmonumentet, Esplanade, Merlion Park, Raffles Landing Site, och Clarke Quay.
Därifrån tog jag sedan tunnelbanan till Sentosa Island, som är en ö söder om stan fylld med massa nöjesparker och sånt.
Det finns ett Universal Studios där som jag ville kolla in. Jag var på ett US i Orlando för några år sedan och det var kanon, men det kändes som att det i Singapore var mer inriktat mot barn. Tror dock inte det var riktigt färdigt, det verkade som att de höll på att bygga några coola attraktioner, så om nåt år är det säkert bättre. Fast det var kul ändå såklart. Bäst var Mumien (en blandning mellan bergodalbana och spöktåget) som var riktigt vidrig. Även Transformers (en 3d-bergochdalbana) var äcklig som fan. Shrek (en 4D-show) var okej, och sen fanns det även en FX-show och en stunt-show (Water World) som också funkade, men i övrigt var det mest barngrejer.

På kvällen åkte jag ner till Boat Quay för att käka, det är en massa restauranger som ligger intill floden. Var lite skeptisk eftersom jag mindes när jag var där senast, för typ 5-6 år sen. Kom ihåg att det var dyrt och dåligt, men jag var så uppfylld av "det nya Singapore" att jag gav det en chans till. Fy fan...
Jag trodde att jag som är världsvan hade lärt mig alla knep, men jag åkte på en rejäl blåsning. Det blev den dyraste middag jag ätit och den var inte ens särskilt god. Brödet som skulle kosta 8 dollar kostade plötsligt 24 - för att jag inte tog ris (???). Sen var det en massa andra dolda kostnader, skatt, serviceavgift, fan och hans moster + att maten var dyr redan från början. Som tur är drabbade det ingen fattig, men gör inte om mitt misstag om ni är i Singapore. Gå istället till gatan bakom Boat Quay, där det finns massa vettiga krogar.
Nu ska jag ner till Marina Bay och sen är det dags att lämna den här skitstaden. Imorrn landar jag i Sydney och då börjar resan på riktigt!
Till top