Toppen vid Bottenviken del 4

Resa / Permalink / 0
Sommar dag 41: Regn, sol och mulet i popriket
Hade tänkt att ligga och pressa på Pite havsbad men vädret var rätt mulet så jag var i princip ensam på (den inte särskilt imponerande) stranden. Hade även fått ett hett tips om en stor dinosaurius som skulle finnas där, men den såg jag inte heller till.
Ett ställe som alltid finns med på alla såna där listor över "udda sevärdheter" är Jävre turiststation. Jag tyckte dock att den gamla 60-talsbyggnaden var skitsnygg, och inte särskilt konstig. Då är det väl konstigare att macken bredvid har en stor fyr på taket?
Nästa stopp var Skellefteå som var en trevlig stad...
...tyckte jag till en början. För sen upptäckte jag att det var ett riktigt SJUKT ställe. Alltså, de ska ju bygga den där bautaälgen Stoorn, och det är ju knäppt men ändå coolt. Sen har de en stadsdel som heter Sjungande Dalen, och det är väl också okej. Utanför stan ligger Kåtaselet, Mensträsk och Knipträsket och jag tänker: det är väl tillfälligheter. Men så ser jag stans två stora skulpturer mitt i centrum som är 1. En erigerad penis och 2. En dam som fläker ut sig, och inser att Skellefteborna är ena riktiga snuskhumrar.
Många bra popband har kommit från Skellefteå, bland annat This Perfect Day, Hardy Nilsson, Autorock, Tommy 16, Garp, och inte minst The Wannadies som jag anser är världens bästa popband genom tiderna. Fick syn på denna frisörsalong och var tvungen att gå in och fråga om det fanns nåt släktskap med Pär Wiksten (från Wannadies). Det gjorde det inte - men det visade sig att ägaren OCKSÅ hette Pär Wiksten!
 
Sen kollade jag in Bonnstan, som är en gammal kyrkstad med massa charmiga små hus.
Nu är det ju inte bara Skellefteå som fostrat en massa band, utan i princip varenda ort längs med Norrlandskusten. Piteå har tex Popsicle, Starmarket och Bo Kaspers, Luleå har Fireside, Bear Quartet, Raised Fist mfl, Sävar har Isolation Years, Umeå har Refused, Deportees, Kpist, Ray Wonder, The Perishers, The Facer mfl och så har vi lilla Robertsfors som Frida Hyvönen och Sahara Hotnights kommer från. Tråkig håla, men jag var tvungen att stanna till eftersom jag beundrar Maria Andersson.
Ja, och sen var jag tillbaka i Umeå där Bottenvikstrippen började för några dar sedan. Har checkat in på nåt high tech-hotell (som saknar personal) med fin utsikt över staden och älven. Imorrn ska jag på gitarrmuseet...och kanske leta upp Sverker Olofsson!
Till top