Schyffert

kultur / Permalink / 1
Började dagen med att intervjua Henrik Schyffert om "Ägd" som kommer (tillbaka) till Linköping och Norrköping framöver. Jämt när man ska göra den typen av intervjuer vill man ju "sticka ut" som journalist och ställa frågor personen inte svarat på tusen gånger tidigare. Jag nästan spyr på mig själv när jag ställer de där vanliga frågorna som "Varför ska man gå och se er show?", "Skiljer sig publiken i olika städer?" och "Har ni förändrat något i showen sen ni var här sist?". Och för intervjuobjektet är det nog ännu värre.
Det är ett vågspel. En del av den där tråkiga grundinformationen måste ju vara med för läsarnas skull, hur uttjatat det än är. Men en intervju med enbart standardfrågor blir sällan särskilt kul att läsa, och finns det inget unikt i intervjun kan man lika gärna köpa in den från annat håll.
Men att försöka vara FÖR kreativ kan också vara riskabelt. Lattjar man till intervjun för mycket blir det sällan bra. Jag har testat en mängd olika varianter under åren, där det på pappret låter som en kul idé men inte riktigt funkar i verkligheten.
Ett sånt exempel är intervjun jag gjorde med Alex Schulman inför att han och Sigge skulle komma till Linköping med sin show. Där ställde jag samma frågor (fast lite anpassade till sammanhanget) som Sigge ställde till Sandra Bullock inför "Gravity"-premiären. Det är en känd intervju som de bland annat pratat om i podcasten.
Jag hade föreställt mig att Schulman skulle skratta, tycka jag var smart och gå igång på alla cylindrar, men riktigt så blev det inte. Nu blev det ändå en helt okej text till tidningen, om än inte så fantastisk som jag hade tänkt inne i mitt huvud.
Med Schyffert hade jag planer på att använda en gammal intervju från Café och ställa exakt samma frågor till honom, fast tio år senare, för att skapa en komisk effekt. Lyckligtvis skippade jag det i sista stund, för det hade säkert blivit misslyckat.
Istället pratade vi bland annat om deras färgglada scenkostymer (de har två var som de varvar med), Seinfelds web-tv-serie "Comedians in cars getting coffee" (som Schyffert sett alla avsnitt av) och Norrköpings swingersklubb (som Schyffert skulle googla på efter intervjun). Inget av detta kom dock med i den slutliga texten, utan det blev mest frågor som "Har ni förändrat något i showen sen ni var här sist?"...
#1 - - Robex Lundgren:

fin bild

Till top