Det är ett skitigt jobb...

kultur / Permalink / 3
Många tror att det där med att ha en rockklubb är ett glassigt jobb där man hänger med artister, hinkar öl och kan glida runt som en kung. Och det stämmer - när det gäller The Producer. Jag däremot sliter mitt hår inför varje konsertkväll. Samma sak med Sabo, det är därför han inte har något hår kvar längre.
För det är alltid något strul eller oklarhet. Det absolut vanligaste är att banden frågar om info de redan har fått, och det är ingen skillnad mellan lokalband eller stora artister. "Hur dags är soundcheck?". "Har ni backline?". "Får vi mat?". "Hur dags ska vi spela?".
Jag skickar alltid ut tydlig info i god tid som svarar på dessa, och en mängd andra, frågor. Hade banden bara läst sina mejl eller gått in på vår hemsida hade de vetat.
Men det är inte det enda, tvärtom är det ganska vanligt med lite mer udda förfrågningar och problem. Jag har tex tidigare berättat om hur Sator behövde en frys till 50 kilo älgkött. Men det kan handla om allt från att skaffa hundvakt till att sitta barnvakt till att köra pianon till att sälja merchandise. Nyligen hade vi en singer/songwriter som inte hade någon egen gitarr (?!) och en annan gång hade vi en gitarrist som inte hade nån egen gitarrkabel. Alltså, han hade inte glömt utan han hade verkligen ingen kabel.
Då och då får vi förfrågan om vi har projektor, men allra värst är alla dessa band som ska montera upp kameror och filma konserten. Det händer aldrig - ALDRIG - att det blir något av dessa filmer.
Nästa gång jag startar rockklubb ska jag starta en utan band...
#1 - - Anonym:

Är det liveklubben ni har eller vad heter den? Vill också tacka för att ni tog hit Sator. Vilken jävla A konsert.

#2 - - Anonym:

Gnällig gubbe är vad du är. Har sett med egna ögon hur du glider runt i logen och käkar upp bandens snacks.

#3 - - Tobi:

Jag inspekterade bara så det inte var gammalt...
http://liveklubben.se/

Till top