Krogkrönika, oktober

kultur / Permalink / 0

Storytelling senaste krogtrenden

Det är viktigt att ha en story. Det har krögarna fattat. Numera öppnas det knappt en restaurang som inte berättar om lokalens historia eller bakgrunden till varför ägaren valt ett visst namn på sin krog.

 

Sammanhang är allt. Ett stå upp-skämt kan fungera klockrent eller falla platt beroende på tillfälle, publik eller vem som säger det. Trovärdigheten hos musiker hänger till stor del ihop med deras bakgrund. Arkitektur måste ta hänsyn till omgivande miljö för att funka. Kort sagt: kontexten är central inom alla branscher och områden, oavsett om det gäller mat, åsikter eller mode. Man kan faktiskt säga att kontext är vad hela livet handlar om.

 

På senare år har denna insikt även slagit sig in i restaurangbranschen på allvar. Det började med att krogarna tog sina namn efter gatuadressen för att knyta an till den fysiska platsen. Nästa steg var att döpa sig efter kvarteret eller fastigheten för att ytterligare betona de historiska banden. Och nu gäller det även att ha en genomarbetad bakgrundsberättelse där inte bara lokalen i sig och dess historia framhävs utan även årtal, personer och andra viktiga detaljer. Allt för att ge största möjliga autencitet och trovärdighet till konceptet.

 

Det genuina och äkta ligger i tiden. Vi vill äta lokal mat med koppling till närområdet, vi vill ha rustika krogmiljöer och vi vill ha servicepersonal som vet vad de talar om. Då är det inte konstigt att krogarna även vill skapa historiska och kulturella band för att ytterligare förstärka känslan av äkthet. Och i grund och botten är det en utveckling jag applåderar.

 

Det enda som irriterar en smula är den ängsliga likriktningen i trenden. När alla gör samma sak för att kännas unika blir det samlade resultatet istället det motsatta. Idag har var och varannan restaurang en plakett på väggen, en berättelse på hemsidan eller text på menyn där de berättar om hur lokalen tidigare var en gammal fabrik som togs över av den och den personen, det och det året och idag fortsätter i den och den andan. Krogarna bygger en historia kring sin verksamhet för att öka "äktheten" och stärka varumärket, och det är givetvis helt rätt - så länge det bygger på ett äkta intresse, finns något intressant att berätta och är något som verkligen genomsyrar verksamheten.

 

Ibland känns dock krogarnas storytelling som något som kommit från en reklambyrå snarare än från krögarna själva. Det har blivit en trend som vilken annan och risken är att det genuina försvinner om något år när krogarna har hittat ett nytt koncept som känns mer spännande.

För trenden kommer och går inom krogvärlden hela tiden. Ett tag körde alla ställen karaoke, en annan period var det trubadurer som gällde. För några år sedan blev det populärt med palmer och flätade korgmöbler på uteserveringarna, och just nu är "social dining" ett hett begrepp. Storytelling är som sagt i grunden något bra, jag hoppas att det blir mer än bara en kortlivad trend.

Till top