Sista dagen i det förlovade landet

Resa / Permalink / 1
Det här är sista dagen i det förlovade landet, jag lämnar hela världens samvete med ett leende.
Idag hade jag egentligen bara en punkt på programmet och det var att kolla in Springfield, som är Illinois delstatshuvudstad samt staden där Abraham Lincoln bodde innan han blev president.
Så jag följde Route 66 norrut...
Om jag har fattat rätt när det gäller varför Route 66 blivit så ikonisk så beror det på att det var USA:s första motorväg, och den väg man tog när man skulle "go west", så att säga. Ungefär som gamla Riksettan i Sverige...
Årets reseplansch blev för övrigt TTA, men fick inte upp den förrän sista kvällen...
Springfield handlar mycket om pampiga byggnader - och Lincoln...
Väldigt mycket Lincoln faktiskt. Han står staty lite överallt och man kan titta på hans gamla hus och besöka hans grav.
Där är det tradition att man ska röra hans näsa, av någon anledning...
Gravvalvet är större än man tror. Och här ligger han begravd...
Sen gick jag på Lincoln-museet, som var riktigt bra.
Först kollade jag in hologramshowen...
Sen hade de en show till, med skakande stolar osv, som jag också kollade in. Och så den vanliga utställningen som också var riktigt ambitiös och bra.
Springfield var riktigt bra. Sen bar det av mot Chicago igen, och därmed har det blivit dags att sammanfatta denna Amerikat-resa:
Innelistan
1. Chicagos arkitektur
2. Karl-Oskar & Kristina i Lindstrom
3. Att se amishfolket
4. Riktiga ribs
5. Lincolnmuseet i Springfield
Bubblare: Fallområdet i Minneapolis

Utelistan:
1. Bensinmackstjejen som hjälpte mig tanka - med en cigg i käften
2. Hotellmattorna
3. Republikanernas kandidater
4. Balsamvinägern i Galena
5. Skillnaden mellan fräscha och nedgångna städer/områden/vägar
#1 - - GirlTyping:

Vad många fina bilder du har tagit :)

Till top