Amish och Iowa

Tobi talar / Permalink / 0
Det är kul att följa uppladdningen inför det amerikanska presidentvalet på plats. Förutom skolskjutningen i Oregon och översvämningarna på östkusten är presidentkandidaterna det som det pratas mest om på tv. Republikanerna har en riktig tunn uppställning med kandidater, där den ena är knäppare och mer underkvalificerad än den andra. Demokraterna däremot...oj oj oj vilken topptrio de har. Bernie Sanders vore förmodligen bäst för landet men är nog för vänster för att kunna bli president. Hillary Clinton vore nog den bästa politikern, men nu verkar det som att även Joe Biden är med i racet. Honom kan man ju bara älska och han kan även gå hem bland republikaner, så han blir definitivt min kandidat.
Nu har jag några dagar med ett lite friare schema där jag kan ta det lite lugnare och improvisera lite mer. Jag har till och med fått en dag "över" som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Idag har det varit kanonväder och jag har glidit runt bland småorter på landsbygden. Första stopp var Lanesboro där målet var att hitta lite amishfolk.
Helst skulle jag vilja se hur de reser en lada, som i filmen "Vittne till mord", men bara att se häst och vagn på gatorna vore okej. Men icke!
Jag körde runt och letade som en idiot, men inte ett amishskägg skådades.
Så jag drog vidare till Harmony istället och snurrade runt där ett tag, men samma visa även där. Men precis när jag skulle lämna den lilla stan hörde jag klappret av hovar och fick syn på en vagn!
Gubben hoppade av och gick in på en bankomat, vilket kändes lite konstigt, men det var ändå dagens höjdpunkt.
Och inte nog med det, för när jag åkte från Harmony mötte jag ännu en vagn.
Snart passerade jag gränsen till Iowa, vilket alltså blir min fjärde delstat den här USA-resan. Jag antar att även denna stad hade nån slags svenskkoppling...
Det var en riktigt bra dag, med lugn och skön bilåkning, många mysiga småstäder och fina landskap i Iowa. Framförallt verkar de odla mycket majs i den här regionen, under den här veckan har jag passerat mängder av enorma majsfält och allra störst var de nog i Iowa.
Och sen dök Mississippi upp igen...
Nu har jag ännu en gång (typ femte?) åkt över floden och befinner mig åter i Illinois, utanför Dubuque, där jag fick ett av de konstigaste hotellrum jag nånsin bott i. Bilden fångar inte riktigt den märkliga sviten, men jag har i alla fall en bubbelpool i sovrummet/köket.

Imorrn ska jag kolla in Galena, men det är också allt jag vet. Nu ska jag lägga mig i jacuzzin och göra upp resten av planerna...
Till top