Biomåndag

Film / Permalink / 3
Igår hände det igen - jag hade hela biosalongen för mig själv. Aaah...alltid lika härligt!
Jag var och såg "10 Cloverfield Lane" och förväntningarna var i ärlighetens namn ganska låga. Och visst, det var ingen höjdarrulle men ändå blev jag nästan positivt överraskad, just för att jag trodde den skulle vara usel.
En tjej är med om en bilolycka och vaknar i en bunker. Ägaren hävdar att det skett en "attack" utanför och att luften är farlig att andas. Hur ligger det egentligen till med den saken? Ja, det är det man undrar som tittare och det får man veta i slutet.
Betyg: 2 av 5
#1 - - Lorden:

Vad fan har du för filmsmak? Mycket bra film. Goodman är briljant. Som en modern "Lida" men med ett större djup. Shape up Tobi !

#2 - - Tobi:

Äh, detta var ju en bagatell som ingen kommer minnas om ett halvår. Och djupet, var fanns det?

#3 - - Lorden:

"Prepping" blir ett vanligare fenomen i Sverige och USA. Många lever med föreställningen om att apokalypsen närmar sig.

Djupet tycker jag, bland annat, ligger i ämnets natur. Föreligger ett "yttre hot" och är det i så fall värre än det inre? Vem är ond och vem är god? Vilket hot är störst?

Svaren är inte helt givna. Varken före, under eller efter filmen. Jag tycker att filmen lämnade eftertanke och fanns kvar i mina tankar ett par dagar efter jag sett den. Det är långt mer än vad gemene Hollywood- alternativt svenskt "en man som heter Ove" -genre-trams gör.

Jag tycker för övrigt att skala 1-5 är en för onynaserad skala. "10 Cloverfield Lane" förtjänar enligt Lord 7/10 i betyg :)

Till top