Söndagsintervjun: Tattooish

kultur / Permalink / 0
Tatueringar av rätt anledning

En tatuering är mycket mer än bara en skojig kroppssmyckning. Det är ett livslångt konstverk som ska väljas med eftertanke. Det menar Ish, som har ett mer filosofiskt och djupsinnigt synsätt på sitt yrke än många andra tatuerare.

Att benämna Ish som tatuerare är kanske att begränsa hans gärning. Snarare ska han ses som konstnär och kreatör, där tatuerandet är ett av hans många uttryck. Skapandet med nål och färg på mänsklig hud är bara en av de konstformer han sysslar med, en annan är oljemålningar där han också nått framgång.
- Min konst har bland annat ställts ut på Rijksmuseum i Amsterdam och på Metropolitan Art Museum i New York, men det är genom tatueringen jag har gjort mig mitt namn, säger Ish som han kallas, och börjar berätta om sin spännande bakgrund.

Han är uppvuxen på ön Curaçao i Karibien, och efter att ha läst vidare i Venezuela har han rest runt världen och bland annat bott utanför Seattle innan han kom till Sverige för ett och ett halvt år sedan. Han har bland annat arbetat som kock inom Marriott Hotels och får ibland konsultuppdrag där han hjälper restauranger med verksamheten.
Tatuerandet började han med lite av en slump. Hans syster hade en liten delfin på vristen, som han tyckte var ful och pikade henne för. Hon tröttnade och sa: "gör det bättre själv om du kan då". Systern gick dock bort väldigt hastigt i lunginflammation i samma veva, och fick aldrig uppleva hans tatuerarkonster, men det är henne han har att tacka för att han idag har blivit ett så aktat namn inom yrket.
- Jag började öva på mig själv. Tatueringar är permanenta och skulle jag sätta saker på folks skinn för evigt ville jag vara bra. Som tatueringsartist måste man kunna konst och att tatuera, och jag kunde inget av det så jag började studera mästarna: Da Vinci, Michelangelo, Bernini, deras teknik och deras stilar. Jag behövde vara tålmodig och uthållig för att en dag kunna bli riktigt bra.

Och det är ett mål som man nog får säga att Ish lyckats med. Tittar man på hans hemsida tattooish.com finns en lång lista med utmärkelser han fått från 2008 och fram till idag.
- För mig är tatuering den ultimata konstformen. Den går inte att ta bort utan dör med personen, det är det enda en person tar med sig i graven. Den står sig inte över tid på samma sätt som en målning från 1600-talet som du kan se i ett galleri, men jag tror det är ett mer psykologiskt verk för en person att uppleva. I vår kultur tar man väldigt lättvindligt på tatueringar, som ett modeuttryck, men för mig som artist är det tvärtom.
- Jag och mina samlare, jag kallar dem inte kunder, skapar ett psykologiskt band mellan oss. Har du inte tatuerats av mig förstår du inte vad jag menar, men de som varit hos mig kommer att säga samma sak. Jag har kunder som flyger hit från hela världen: Tyskland, Storbritannien och Spanien. De kommer hit till Linköping för att skaffa en tatuering.

Ish räknar upp en mängd internationella världsartister som han inte vill att jag ska nämna namnet på.
- Det är inget jag skyltar med. Det är ingen popularitetstävling. Jag har blivit erbjuden att vara med i tv-shower, men känt att det inte varit något för mig. Jag är inte ute efter att bli "känd" utan vill förtjäna mitt rykte. Mitt mål är att försöka nå människor och få dem att förstå att de är unika och inse sin sanna identitet.

Sedan ett halvår tillbaka har Ish en studio i Tornby där han tatuerar, målar, håller kurser och ägnar sig åt andra kreativa projekt. Dessförinnan bodde han i Gränna i ett år och jobbade i Jönköping. Att det blev Sverige berodde på att han ville etablera sig i Europa och fastnade för
det svenska klimatet, dels det konstnärliga och samhälleliga men också det rent meteorologiska. Att det var kallt och grått innebar färre distraktioner och att han bättre kunde koncentrera sig på sitt jobb.
- Även om jag tatuerat i åtta år vill jag fortfarande utvecklas. Här är jag mycket mer kreativ än tidigare, säger Ish och berättar om den debutbok han ger ut i februari. Den kretsar kring personlig utveckling och hur vi kan "programmera vårt sinne" för att uppnå vår fulla potential. Andra projekt är bland annat att designa klädmärken och skriva pjäser. De olika konstnärliga uttrycken går ofta in i varandra, och tatuerandet går som en röd tråd genom allt.
- För mig är tatuering inget som ska tas lätt på. Det finns ungdomar på 16 eller 18 år som tatuerar sig med nonsens, kanske en bild de ser på instagram. Om alla tatuerare var lika ansvarsfulla som mig skulle vår bransch ha ett bättre rykte. Bara för att du bokar tid hos mig är det ingen garanti att du får en tatuering.
- En tatuering sitter där för livet, du kan inte ta bort den. Jo, du kan, men det är inte det som är poängen. Kommer du till mig och berättar vad du vill ha, frågar jag vem du är. Vi pratar och jag får bilder i mitt huvud. Det räcker inte med att tänka genom ett motiv i fem minuter, vi måste ändra inställningen till tatueringar och jag är gärna en del av det. Jag säger inte att folk ska göra vad samhället vill, för vi är fria människor, men du måste visa respekt för dina föräldrar och din familj. Om de inte vill att du ska tatuera dig - tatuera dig inte! De födde dig till den här världen och tog hand om dig när du växte upp, så visa lite respekt. Om min son ville tatuera sig skulle jag fråga varför. Om svaret var rätt skulle han få tillåtelse, men om svaret var fel får han det inte. Det måste vara ett intellektuellt, filosofiskt och smart svar om jag ska kunna säga ja.
Till top