Söndagsintervjun: Mattias Lundberg

kultur / Permalink / 0
(Kommentar: För oss som har koll på Åtvid är det roligt att Mattias är son till polisen Lennart Lundberg. Det syns ju, minst sagt...)

I Sveriges Radio P2:s podd "Den svenska musikhistorien" ledsagar Åtvidabergsbördiga Mattias Lundberg lyssnarna genom musikhistorien, och han gör det så bra att han nyligen vann pris som "Årets Rookie" på Radiogalan.

 

Till vardags är Mattias Lundberg docent vid institutionen för musikvetenskap på Uppsala universitet, men för många musikintresserade poddradiolyssnare är han också en populär programledare för "Den svenska musikhistorien" där lyssnarna får följa med på en kronologisk musikvandring ända från förhistorisk tid fram till år 1800 för att höra hur svensk musik har låtit genom seklerna. Programmet produceras av produktionsbolaget Munck för Sveriges Radio P2, och Mattias har varit så uppskattad att han prisades på årets upplaga av Radiogalan.

 

Hur gick det till när "Den svenska musikhistorien" startade?

- Det var en idé jag fick när jag hade ett speciellt sorts arbetsstipendium från Uppsala universitet. Jag förfogade fritt över 50% av min tid under 2014 och tänkte att i stället för att satsa på ännu mer forskning på mina specialområden, vilket jag passionerat alltid kommer att hålla på med, så kunde man också försöka popularisera svensk musikhistoria i sin helhet på något klurigt sätt. När vi inledde samtal med Sveriges Radio P2 våren 2014 hade jag aldrig gjort radio tidigare, däremot medverkat en del som expert i till exempel "Kulturnytt", "Veckans konsert" och liknande program i P1 och P2. När P2 ville satsa på detta körde vi igång, och det var produktionsbolaget Munck som förmedlade kontakten mellan mig och min medarbetare Esmeralda Moberg, som jag aldrig träffat dessförinnan. Nu är vi mycket samspelta kring hur vi ska lägga upp saker och ting.

 

Varför tycker du att man ska lyssna på "Den svenska musikhistorien"?

- Tanken med programmen var att visa för svenska radio- och poddlyssnare att det finns en fantastisk, för de flesta helt okänd, musikhistoria som kan förklara mycket av hur det blivit idag. Denna historia är sprängfylld av drabbande livsöden, osannolika förvecklingar och en stor mängd fascinerande musik. Vem kan säga nej till detta?

 

Hur kändes det att vinna radiopriset?

- Det var helt ofattbart att ens bli nominerad, ännu mer oerhört när jag faktiskt vann priset. Jag har ju som sagt aldrig sysslat med radio innan, däremot har jag ju i hela mitt vuxna liv grävt djupt i svensk musikhistoria, så det var för mig otroligt roligt att se att den typen av kunskaper kunde värderas i ett medialt sammanhang. Som att skörda de pedagogiska frukterna av många år nere i dammiga arkiv och bibliotek. Inom det akademiska är man van att nå fram främst till ett fåtal experter världen över på ens eget forskningsområde, nu är det plötsligt många tusen svenskar som följer nördiga utvikningar inom medeltida musikteori eller obskyra 1700-talstonsättare. Detta är den största vinsten av allt.

 

Vad händer framöver?

- En ny serie av "Den svenska musikhistorien" spelas in i höst, täckande hela 1800-talet i 32 avsnitt. Bortom detta finns tanken på en tredje säsong som går från år 1900 fram till 2016, som det ju kommer att ha hunnit bli då. Sedan har vi i 96 avsnitt täckt in hela musikhistorien från yngre stenålder till 2016 i ingående detalj. Eftersom programmen lösts upphovsrättsligt så att de kan ligga kvar oförändrade online för all framtid är tanken att fler nya lyssnare ska kunna upptäcka serien även i framtiden.

- För egen del är jag nu tillbaka på Uppsala universitet på heltid och gör radioprogrammen inom ramen för den så kallade "tredje uppgiften" man som universitetsanställd har, det vill säga att förutom att forska och undervisa också samverka med det omgivande samhället rörande ens ämne - och det är ju precis vad radioserien är ett exempel på!

 

Fakta Mattias Lundberg

Yrke: Docent vid institutionen för musikvetenskap på Uppsala universitet

Född: 1976

Bakgrund: Född i Kinda, uppvuxen i Åtvidaberg
Familj: Hustru Karolina och två söner (födda 2010 respektive 2014).
Intressen: Familj, släkt och vänner, fiske, klassiska språk, glesbygdsliv, komponera och improvisera fugor.
Aktuell: Tilldelades priset Årets Rookie på Radiogalan för sin insats i P2:s "Den svenska musikhistorien"

 
Till top