New York Times reslista 2016

Resa / Permalink / 0
Idag har vi inte gjort många knop, utan mest legat vid poolen, druckit upp gårdagens inköp och kollat hotell och annat inför Chile. När vi gick ut på kvällen valde vi INTE bargatan, utan gick istället in mer mot centrum, och det var kanon det med. Det är ju ingen brist på krogar här i stan så man kan gå lite var man vill och ändå hitta bra ställen.
Men nu släpper vi det och går istället in på en av årets höjdpunkter, nämligen New York Times årliga reslista, som precis har kommit. Hela listan "52 places to go in 2016" hittar ni på: http://www.nytimes.com/interactive/2016/01/07/travel/places-to-visit.html?_r=2
Jag har ju gjort en genomgång av listan de senaste åren här på bloggen och nu kör vi igen. Förra året visade jag upp en imponerande fingertoppskänsla, men i år känns det som jag inte riktigt är med i matchen. Har jag tappat stinget? Några ställen prickade jag in, men som helhet blev det ett ganska uselt resultat.
Testa gärna er själva. Reglerna är dessa: har man nyligen varit där eller allvarligt planerar att resa dit inom typ tre år får man en poäng. Här är några av de 52 resmålen på listan med kommentarer:
1. Mexiko city
Nej, inte funnits med alls i mina planer, så 0 poäng
2. Bordeaux, Frankrike
Frankrike finns ju alltid med i bakhuvudet, men inte specifikt Bordeaux, så 0 poäng
3. Malta
Har funderat på Malta i många år, och blir nog en långweekend inom kort. 1/2 poäng.
4. Coral Bay, Jungfruöarna
Nej, 0 poäng.
5. Theodore Roosevelt National park, North Dakota, USA
0 Poäng.
6. Mozambique
Har varit inne en del på östra Afrika, men nej - 0 poäng.
7. Toronto, Kanada
Japp, äntligen satte jag en! 1 poäng.
8. Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten
Nej, 0 poäng.
9. Skåne, Sverige
Jadå - 1 poäng.
10. Vinales, Kuba
Jodå - 1 poäng.
13. Århus, Danmark
Som svensk finns ju alltid Danmark i tankarna, men 0 poäng
15. Road of the seven lakes, Argentina
Kan faktiskt bli en sväng till sjöområdet runt Bariloche på den här pågående resan, men bara en halv poäng
18. San Sebastian, Spanien
Har allvarligt funderat på Madrid och/eller San Sebastian, men 0 poäng.
20. Grand Rapids, USA
Efter Chicagoresan var jag inne på att kolla in Michigan, men 0 poäng.
21. Garzon, Uruguay
Är snäll här och ger mig en halv poäng
22. Dublin, Irland
Har försökt få med lite folk hit de senaste åren, så - en halv poäng
26. Washington D.C., USA
Blir förmodligen Washington eller Kanada i höst, så 1 poäng
33. Providence, Rhode Island, USA
Japp - 1 poäng
36. Tyrolen, Österrike
Österrike står överst på min sommarlista, men jag nöjer mig med en halv poäng
39. East bay, Kalifornien, USA
Har varit rejält inne på San Fransisco/Oakland, men - 0 poäng
41. Östkusten, Sri Lanka
Sri Lanka har jag ju snackat en del om, och var på väg dit förra året. Men då var det syd/västkusten - så 0 poäng
45. Phnom Penh, Kambodja
Ja - 1 poäng
46. St Louis, USA
Ja, var där i höstas. 1 poäng
49. Ubud, Indonesien
Har varit två gånger på Bali, men inte riktigt i Ubud. Men en halv poäng kan det vara värt.
50. The Southern gulf islands, BC, Kanada
Förra hösten - 1 poäng
51. Sydney, Anustralien
Förra vintern - 1 poäng
 
Lyckades trots allt pricka in några stycken, men var alldeles för dålig på topp tio-placeringarna, så totalt blir det ändå underkänt. Måste dock säga att New York Times återigen gjort en riktigt bra lista, med hög fingertoppskänsla, kunskap och trendmedvetenhet. Jag ser redan fram mot nästa år - och då jädrar ska jag vara med i matchen igen!
Till top