Söndagsintervjun: Daniel Söderqvist

kultur / Permalink / 0

(Kommentar: Nja, har inte så mycket att säga, mer än att jag tyckte boken var oväntat bra) 

I sin debutroman "Nyttig idiot" låter författaren Daniel Söderqvist oss möta lokaltv-reportern John Carlsson som undersöker dels ett fem år gammalt mord och dels ett behandlingshem med kopplingar till ett kriminellt MC-gäng. Men är John något på spåren eller används han bara som en nyttig idiot?

 

En nyttig idiot är från början en rysk spionterm som används om en person som löper andras ärenden utan att veta om det. Det blev en passande titel, tyckte Daniel Söderkvist när han beslutade sig för att berätta om rasism och mediebevakning i Norrköping.

- Jag har alltid skrivit, men aldrig en så här lång text. Deckarformen passade bra, för då kan man skriva om andra saker än man kan göra som journalist, säger Daniel som har en gedigen journalistkarriär bakom sig med jobb på bland annat TV 4, Corren, Dagens Nyheter och Sydsvenskan.

 

Arbetet med boken började 2011, men manuset har fått justeras under skrivandets gång för att kännas aktuellt. Exempelvis fanns det inga tiggare på gatorna för några år sedan och landet har fått en ny regering.

- Min strävan har varit att det ska kännas mycket "nu". Det är lite av en journaliståkomma att jag vill vara i takt med samtiden, säger Daniel.

 

Huvudperson i boken heter John och jobbar på en lokaltv-station i Norrköping, precis som författaren själv gjort. Men där slutar de flesta likheterna.

- Han är så hetsig. Jag tyckte det var bra, då hamnar han i situationer som en lugn person inte hamnat i, och så blir det lite drag på redaktionen.

 

Valde du att förlägga handlingen i Norrköping för att TV 4 fanns där?

- Nej, och det hänger inte heller ihop med att Mons Kallentoft mutat in Linköping. Jag ville skriva om sånt jag kände till, och jag tycker att Norrköping är en fin stad som har en historia som inte många tänker på.

- Men nästa bok som kommer i vår är förlagd till El Salvador. Det ska bli oerhört kul, för då får jag en möjlighet att skriva om Latinamerikas politik, historia och samtid. Jag har även börjat skissa på bok nummer tre, och den är förlagd till Norrköping igen.

 

Har du själv känt dig som en nyttig idiot?

- Ja, det har jag gjort. Mitt första löp finns faktiskt omnämnt i boken. Jag gjorde praktik på DN och vi fick tips om att Hyresgästföreningen jobbade på provision. Inget i storyn var osant men all information kom från en motståndare till Hyresgästföreningen. Jag hade inget att skämmas över men i efterhand funderade jag kring att jag fungerade som en megafon åt någon annan.

 

Boken finns att köpa på Antikvariatet, Anderssons bokhandel, restaurang S:t George och Broadway Konditori i Norrköping samt på Bokmedia i Linköping eller på Facebooksidan Ramadelsar.

 

Fakta Daniel Söderqvist

Bor: Utanför Vimmerby

Ålder: 49

Civilstånd: Fri man

Yrke: Ungdomspedagog, hobbyförfattare och journalist

Bakgrund: Kommer från Vikingstad. Har bland annat bott och verkat i Norrköping som nyhetschef på TV 4. Nu ledig för att satsa på skrivandet.

Favoritförfattare: Cormac McCarthy

Intressen: Fiske, bokläsning och hängiven IFK-supporter

Aktuell: Med debutromanen "Nyttig idiot"

Till top