Söndagsintervjun: Susanne Boll

kultur / Permalink / 0

 

 

(Kommentar: Intervjun är inte helt färsk, men senast jag pratade med Susanne jobbade hon fortfarande på den kommande boken.)

Motalafödda Susanne Bolls tredje roman "Hitta hem" gavs ut förra året. Nu arbetar hon på sin fjärde, och på vägen dit har hon kasserat en hel bok som hon inte tyckte höll måttet.

 

Den kommande boken är en spänningsroman som utspelas i Stockholm och Motala. Huvudpersonen har en stuga i Varamon samt en syster i Motala, och det är första gången som hemstaden Motala får agera skådeplats i Susanne Bolls böcker. De trogna läsarna får dock hålla sig till tåls ett tag till, det är ännu inte klart när boken släpps.

- Den här gången bestämde jag mig för att inte ha någon tidsplan. Det får ta den tid det behöver ta. Deadlines är bra, men den här gången har jag ingen deadline, däremot arbetar jag efter delmål när jag skriver. När jag är inne i ett skrivsjok brukar jag skriva fem sidor om dagen. Det har funkat bra för mig hittills, det är bara den här boken som har bråkat, säger Susanne och berättar att hon i princip hade en hel bok färdig som hon dock valde att kassera innan jul.

- Huvudkaraktären blev inte alls som jag tänkt. Han var väldigt mörk och väldigt svart. Första tanken var att byta ut honom mot en tjej, men jag fick inte till den dramatiska kurvan heller.

 

Susanne använder sig dock av samma huvudgåta i den nya boken och har även behållit vissa avsnitt, och nu tycker hon att hon har kommit på en bärande idé som förhoppningsvis kommer att utmynna i en spännande fjärde bok senare i år.

 

Hur jobbar du med synopsis?

- De har varit olika med alla böckerna. "Morgongåvan" skrev jag bara rakt av. Inför "Det enda rätta" fick jag förlagskontrakt och började tänka till mer och till "Hitta hem" hade jag ett synopsis på 14 sidor. Det går mer och mer mot ett helt synopsis där storylinen är klar och sen handlar det om att fylla i resten. Jag vet var det börjar och var det slutar, men sen är det jättemycket scener som ska till för att fylla ut det som finns däremellan.

 

Du är legitimerad psykolog. Har du nytta av det när du skriver?

- Alla karaktärer har en bakgrund och en barndom, det är jätteviktigt för mig när jag skriver. Och jag använder psykologin i relationer mellan människor som möts i böckerna. Och det finns alltid finns en orsak till saker och ting. Ofta finns det med en svärta, och då vill jag skriva så man förstår varför personerna beter sig som de gör.

 

Förutom att skriva lägger Susanne även mycket tid på sitt andra intresse: sången. Hon repar med sitt band Keep It Up en gång i veckan och gör fyra, fem spelningar per termin. Den 19 maj spelade bandet exempelvis på releasefesten för Carina Bergfeldts bok "Sju dagar kvar att leva", och hade repat in två nya låtar som hörde till hennes berättelse.

 

Till "Hitta hem" skrev du ett soundtrack. Blir det ett sånt även till din kommande bok?

- Jag vet inte, vi har pratat lite löst om det. Jag får prata med grabbarna i bandet.

 

Säg att du plötsligt slår igenom stort som artist samtidigt som du får en internationell boksuccé och tvingas välja mellan musiken och böckerna. Vilket väljer du?

- Herregud, jag är för gammal för att bli popstjärna. Jag tänker att författare kan man vara även när man blir äldre. Det bästa vore nog att åka på turné, ta med familjen och skriva i bussen, så får jag med både och.

 

Fakta Susanne Boll

Yrke: Författare

Född: 7 februari 1972

Uppvuxen: Motala

Bor: Stockholm

Familj: Make, två döttrar och hunden Barbie

Böcker: "Morgongåvan" 2012,  "Det enda rätta" 2013, "Hitta hem" 2014

Aktuell: "Hitta hem" släpps som pocket under sommaren

Till top