I midnattssolens land #2 - Rymd och is

Resa / Permalink / 0
Sedan jag var liten har jag varit fascinerad av rymden, men inte bara NASA utan även det svenska rymdprogrammet. I typ 4:an gjorde jag ett skolarbete om den svenska raketbasen Esrange, och nu sisådär 30 år senare fick jag äntligen komma dit.
Man får inte besöka själva basen men det finns ett litet Visitor Center. Inte så jättemycket att se, men kul ändå. Den svenska rymdhistorien är kanske inte så sexig, det är små raketer, satelliter, ballonger, norrsken och kommunikation. Men det är ju så den mest användbara och vanligaste rymdteknologin ser ut. Coolt är det hur som helst.
Nära Esrange ligger Jukkasjärvi, så jag drog till Hembygdsgården där och käkade lunch. Det blev ren, det måste man ju äta när man är i Lapphelvetet, och det var jäkligt gött!
I Jukkasjärvi ligger ju även ishotellet. Så här års finns såklart inget ishotell men man kan besöka stället ändå (och dom håller förresten på att bygga ett sommar-ishotell som ska vara klart i november). Elefanten är av is och fanns i årets hotell.
Jag följde med på en guidad rundtur där man fick lära sig lite om ishotellet...
Och här ligger vårens "skörd" av is och väntar på att bli vinterns hotell.
Det hela avslutades med en liten drink där glasen var av is.
Svinkallt att hålla i, och man var tvungen att dricka fort eftersom glasen smälte när man höll i dom. Trots att det var minusgrader i kylrummet.
Sen var det dags att dra vidare: Svappavaara, Vittangi, Övre Soppero...inte så mycket att rapportera därifrån.
Kom till Karesuando och kollade in den fina träkyrkan och Laestadius gamla hus.
Sen åkte jag över floden och var plötsligt tillbaka i mitt kära Finland. Helt annat landskap där, och jag följde floden norrut tio mil.
Och kom till Kilpisjärvi där jag hade bokat hotell. Trodde att det skulle vara en liten håla (och det var det iofs också) men det håller på att utvecklas till ett stort turistställe verkar det som.
Eftersom jag är i Finland tog jag en rejäl bastu innan jag gick till restaurangen och drog i mig några Lapin Kulta. Imorrn blir det Treriksröset och sen in i Norge. Hyvää päivää!
Till top