I midnattssolens land

Resa / Permalink / 0
Tänkte jag skulle utforska Nordkalotten så igår flög jag till Kiruna. Det blir tredje delen i den Norrlandstriptyk jag ägnat mig åt de senaste somrarna, efter Höga Kusten/Jämtland, Bottenviken och nu Lapphelvetet.
Första punkt var att kolla in terminalchocken. Det är alltså solsystemets yttersta punkt och ingår i Sweden Solar System, där solen utgörs av Globen i Stockholm. Ni får väl googla det där...
Terminalchocken ligger vid Institutet för rymdfysik, ganska nära flygplatsen.
Jag var i Kiruna för sisådär 30år sedan, men minns inte så mycket av det, så nu tänkte jag kolla in stan ordentligt. Det händer ju jäkligt mycket spännande i de här trakterna för tillfället. Och så är dessutom landskapet vackert.

Jag åkte upp på Luossavaara som numera är utsiktsplats och skidbacke, och bjöd på en enastående vy.
Där ser ni min hyrbil förresten. Första gången jag kört bil utan vare sig nyckel eller handbroms.

Och därnere ser ni Kiruna och nuvarande gruvområdet.
Kiruna ska ju som bekant flytta hela sin stadskärna, 5000 bostäder. Och här pågår bygget med att skapa ett nytt centrum, ungefär en halvmil från nuvarande stadskärna.
Den ena stora sevärdheten i Kiruna är Stadshusets berömda klocktorn, som ni ser här ovan...
Och den andra är den fantastiska träkyrkan som är minst sagt magnifik.
Men i coola Kiruna finns även annat att titta på...
Här har vi Sveriges nordligaste uteservering. Öppet året om, även när det är -33.
Och här har vi ett monument över Gruvtolvan.

Och här har vi lite av Gruvstadsparken...
Nyligen satte Linköping upp en raket vid SAAB och hävdade att stan var Sveriges rymdhuvudstad. Minns inte när jag senast hörde något så pinsamt, man får ju skämmas som Linköpingsbo. Sveriges rymdhuvudstad är och har alltid varit Kiruna.
Mitt hotell SPiS ser inte mycket ut för världen - men restaurangen är fantastisk! Jag tog en fjällröding med caesarsallad, dijonsås, kapris, färskpotatis, oliver, tunnbrödsknäcke, levainbröd och två hantverksöl från Överkalix. Otroligt gott!
Fast det kändes som att något saknades. Eller snarare någon...
Nu är klockan halv ett här på natten i Midnattssolens land, och såhär ser det ut utanför fönstret.
Till top