På skiva: Rick Astley

På skiva / Permalink / 0
Rick Astley
"50"

När jag var i Viña del mar i Chile i vintras och såg att Rick Astley, Lionel Richie och Eros Ramazzotti var dragplåstren på stadens musikfestival blev jag nästan full i skratt. Knappast de hippaste namnen, tänkte jag och fnissade. Själv har jag knappt ägnat Astley en tanke sedan han dök upp på mellanstadiets skoldanser som brådmogen yngling med trenchcoat och "fräcka" moves på 80-talet.
Nu har han fyllt 50 och ger ut en skiva med just det namnet. Hans första på elva år. Och jag måste erkänna att det är ett småkul återseende. Till att börja med ser han exakt likadan ut nu som när det begav sig. Musiken är kanske inte den mest spännande, utan ganska traditionell vuxenpop, men faktiskt souligare och bluesigare än vad jag förväntade mig. Åtminstone bitvis. Och även om det är lätt att göra sig rolig över Rick Astley så går det inte att klanka ner på rösten, för han sjunger alldeles förträffligt.
Man har faktiskt ganska trevligt i hans sällskap, även om det känns osannolikt att jag någonsin skulle lyssna på skivan igen. Vem lyssnar egentligen på Astley 2016. Javisst ja - chilenarna.

2/5
Till top