Söndagsintervjun: Johanna Rudström

kultur / Permalink / 0
Johanna Rudström

Mezzosopranen Johanna Rudström från Linköping har tilldelats det fina Håkan Mogren-stipendiet. Den som vill njuta av hennes röst kan just nu se henne i "Figaros bröllop" på Kungliga Operan i Stockholm.

Rösten och passionen har tagit Johanna Rudström från hemmet i Bjärka-Säby till Kungliga Operan där hon just nu kan ses i rollen som Cherubino i klassikern "Figaros bröllop". "En 16-årig kille som är kåt på allt", beskriver hon själv rollen när jag ringer upp henne dagen efter att hon mottagit Håkan Mogren-stipendiet vid Kungliga Musikaliska akademiens högtidssammankomst.
Johanna berättar att hon sjungit hela livet, började i musikklass i Linköping som tioåring och därefter gick musikgymnasium innan hon lämnade hemstaden för att utbilda sig vidare. Hon har bland annat studerat vid Musikhögskolan i Malmö och Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Våren 2014 tog hon examen från Operahögskolan i Stockholm.
Under sommaren 2013 medverkade Johanna i Vadstena-Akademiens uppsättning av Marie Samuelssons "Jorun orm i öga". De roller hon studerat och framfört, helt eller delvis, på Operahögskolan innefattar Sextus i "Titus mildhet", Rosina i "Barberaren i Sevilla", Meg Page i "Falstaff", titelrollen i "Askungen", Octavian i "Rosenkavaljeren", Kompositören i "Ariadne på Naxos" och Dorabella i "Così fan tutte". Hon har gästat Operan i Genève där hon framträtt i rollen som La Styliste i Cherubinis "Medea" och även kunnat ses på Kungliga Operan där hon gjort rollerna som Arsamenes i Händels "Xerxes" och Blomsterflicka i "Parsifal". I somras medverkade hon i den nyskrivna operan "Son of Heaven" av japanska tonsättaren Moto Osada vid Vadstena-Akademien. Under hösten har hon gjort rollen som Mercedes i "Carmen" och är nu aktuell som Cherubin i "Figaros Bröllop", båda på Kungliga Operan.

Hur blir man bra på opera?
- Man övar och övar och övar, och sen övar man lite till. Jag tycker det är kul att titta på sport och dokumentärer om elitidrottare, jag kan känna igen mig i dem. Det handlar om att hålla sig i form, att inte bli sjuk och att prestera. Opera är en teknik som tar år att utveckla.

Vilka har varit dina förebilder?
- Det där ändras hela tiden. Jag ser upp till folk i min närhet. Min pojkvän är också operasångare, han är ambitiös och jobbar hårt. Jag inspireras av alla människor som är bra på det de gör.

Vad är det bästa med att sjunga opera?
- Det är det roligaste jag vet. Jag har alltid tyckt om att sjunga och stå på scen, jag vill beröra människor.

Hur är operans ställning idag i Sverige?
- Vi får hoppas att den är på frammarsch. Vår chef Birgitta Svendén är bra på att utveckla operan. Det är en konstform som många är rädda för, och det kan vara väldigt långa föreställningar. Mina kompisar kan fråga: vad ska jag ha på mig om jag ska gå på opera? Var bara hel och ren, brukar jag säga. Är man inte van att gå på opera kan man börja med något lättsmält. "Figaros bröllop" kan vara en bra start.

Nyligen tilldelades Johanna Håkan Mogren-stipendiet ”för hennes naturliga och vackert lyriska röst, starka sceniska intuition samt för hennes unika förmåga till musikalisk gestaltning". Prissumman var på hela 125 000 kr.
- Jag har fått några olika stipendier tidigare, bland annat av Östgöta kammarmusikförening, men detta är det absolut största jag fått. Det känns helt fantastiskt och innebär att jag har råd att åka på utbildningar och provsjungningar utomlands.

Men först har hon en fullspäckad vår framför sig på Kungliga Operan. Under hela januari medverkar hon i "Figaros bröllop", som hon beskriver som "en komisk opera med mycket humor och fin musik av Mozart". I februari har hon en liten roll i "Medea" och därefter kan man se och höra henne som blomsterflicka i Wagners femtimmarsepos "Parsifal" i mars. Efter det är programmet mer oklart, även om Johanna antyder att det finns vissa planer när den nuvarande anställningen går ut.
- Jag har ett ettårskontrakt på Kungliga Operan. Jag har lite spännande saker på gång som jag inte kan berätta om - men jag ser ljust på framtiden.
Till top