Söndagsintervjun: Ludwig Göransson

kultur / Permalink / 0
Linköpingskille tonsätter Stallonefilm

Sylvester Stallones nya film "Creed" har premiär den 22/1. Musiken i filmen är skriven av Ludwig Göransson, en Linköpingskille som följde sina drömmar och nu håller på att etablera sig på allvar i Hollywood.

I våras var Ludwig Göransson dubbelt Grammynominerad i USA för sitt samarbete med rapartisten Childish Gambino. Det blev dessvärre ingen seger, men det tycks rulla på ganska bra ändå där borta i staterna. Sedan Ludwig flyttade till Los Angeles 2007 för att satsa på sitt komponerande har han bland annat skrivit musik till tv-serierna ”New girl” och ”Community” samt filmerna ”Last stop Fruitvale station”, ”Familjetrippen” och ”A merry christmas miracle”. Nu är han bioaktuell med Sylvester Stallones nya "Rocky"-film. I "Creed" blir Rocky Balboa tränare och mentor åt sin gamla antagonist Apollo Creeds barnbarn, och det är Ludwig som står för musiken i filmen.

Hur gör man för att hamna i Hollywood och skriva musik till filmer och tv-serier? Eller rättare sagt: hur gjorde du?
- Jag satsade allt, lämnade alla vänner och familj i Sverige, flyttade till en stad och ett land där jag aldrig varit tidigare och inte kände någon. Det var väldigt svårt, tungt och ensamt i början men jag gav inte upp utan jobbade hårt.

Hur har du jobbat med musiken till "Creed"?
- Det första jag gjorde var att åka till ett boxningsgym och spela in alla sorters ljud från en professionell boxare: hopprep, sparring, punchbag hits. Sen tog jag alla ljud och gjorde musik och beats av dom, det var skelettet till min musik.

Jag hörde att Stallone blev väldigt rörd när han hörde musiken till "Creed". Kan du berätta mer om det mötet?
- Stallone kom förbi när jag spelade in all musik med en hundra personer stor orkester. Det var väldigt känslosamt eftersom musiken i filmen är så framträdande, vid ett tillfälle använde jag mig också av “Gonna fly now” vilket är Rockys tema som Stallone har levt med i 40 år nu. Att höra det igen väcker nog väldigt många minnen. Han kom förbi igen dagen efter och tog med hela familjen.

Hur fungerar det rent praktiskt när man gör filmmusik?
- Jag har scenen framför mig och spelar den om och om igen och skriver musiken specifikt till vad som pågår i scenen. I “Creed” skrev jag också alla sånger som Bianca (Tessa Thompson) uppträder med i filmen. De låtarna var jag tvungen att skriva och producera innan dom filmade.

Jag antar att man jobbar annorlunda musikaliskt när man gör musik till tv, filmer och artister. Kan du beskriva skillnaden mellan de tre?
- Till film så har man lite mer tid, scenerna är längre och karaktärerna utvecklas på ett helt annat sätt. Inom film mixas också musiken bättre eftersom den spelas på ett bra ljudsystem och man hör mer av musiken. Inom tv så är alltid dialogen viktigast, man får inte täcka över dialogen, scenerna är också kortare och man måste anpassa sig efter reklamavbrott. När jag jobbar med artister så är det inte bara jag i studion utan jag måste direktkommunicera med en annan artist. Jag försöker sätta mig in i artistens tankesätt och det är ett väldigt socialt krävande jobb. Men också det mest lärorika, jag älskar att producera artister för att jag lär mig så mycket av att sätta mig in i deras musikaliska tankar.

Vad har du för kommande projekt på gång?
- Jag producerar den nya Childish Gambino-skivan och skriver även musik till den kommande actionkomedin "Central Intelligence". Och så har säsong fem av "New Girl" precis börjat också.
Till top