Krogkrönika, augusti

Dejting / Permalink / 0
Raggningsreplikernas återkomst

Minns ni de fåniga raggningsreplikerna som var populära förr? Vi trodde och hoppades att de var borta för alltid, men nu har de gjort comeback - på dejtingapparna.

"Kom och sätt dig i mitt knä så pratar vi om det första som poppar upp”. Höhö, haha. En klassisk raggningsreplik. Här är två andra exempel: ”Tror du på kärlek vid första ögonkastet, eller måste jag gå förbi här en gång till?” och ”Ursäkta, jag har tappat mitt telefonnummer, kan jag få ditt?”.
Visst, en fyndig raggningsreplik kan vara lite smårolig, och mycket av humorn ligger i att det är så medvetet töntigt. Ni vet hur de brukar lyda: ”Det pågår ett party i mina byxor... Vill du vara med?”, ”Gjorde det mycket ont? När du föll från himlen, menar jag.” eller ”Ska vi trolla? Vi går hem till mig och har sex, sen försvinner du.”
På 90-talet var det jättepopulärt att skämta om roliga raggningsrepliker. Nöjesbilagorna hade enkäter där de frågade folk på stan om deras bästa fraser och fick svar som ”Är det dig jag ska äta frukost med i morgon?” och ”Snygga kläder, de skulle se bra ut i en hög bredvid min säng.”
Men ska vi vara ärliga så var raggningsreplikerna bara en myt. Ingen använde dem i praktiken. Det var något som man skämtade om, och alla ställde liksom upp på premissen att det fanns fjantiga öppningsrepliker som självsäkra casanovor slängde ur sig och som omedelbart fick "offren" på fall. I verkligheten såg det såklart helt annorlunda ut. Jag tror aldrig någonsin det hänt på en svensk krog att en kille gått fram till en tjej och öppnat konversationen med en rad som ”Du måste vara trött i benen... För du har sprungit runt i mitt huvud hela dagen.”

Runt 2005 trodde vi att de fåniga raggningsreplikerna fick dödsstöten. Då släppte Neil Strauss sin bok "Spelet" och plötsligt var fraser som ”Jag är ny i stan. Kan du tala om vägen till din lägenhet?” helt ute. Istället skulle man "negga", köra en "ja-stege" och ägna sig åt "takeaway". Men sen kom klickjaktssajter med roliga listor och plötsligt var raggningsreplikerna tillbaka. Och med dejtingappar som Tinder och Badoo har utvecklingen exploderat - med den stora skillnaden att de fåniga raggningsreplikerna nu faktiskt används i praktiken.
På Tinder kan man slänga ur sig fåniga rader som "Hade du varit en meny på McDonald's hade du hetat McLäcker" och komma undan med det.
Fast det finns såklart öppningsrepliker som funkar, och står sig genom olika trender och tidsepoker. Den bästa är förmodligen "Hej!".
Till top