Söndagsintervjun: Johannes Klenell

kultur / Permalink / 0
Lundellbunkern skriver om pophistorien

I vintras grottade de ner sig i Lundellboxen. Under sommaren har Tommie Jönsson, Maja Åström och Johannes Klenell tagit sig an samtliga nummer av tidningarna Pop och Bibel och dessutom varvat med Absolute Music-skivor, i en underhållande självspäkningsprocess.

Fyra kilo rock. 68 skivor. När Ulf Lundell i höstas släppte sin samlingsbox "Hemåt genom Rift valley" undrade många vad man skulle med detta mastodontsläpp till. Utom tre personer. De valde istället att starta podcasten "Lundellbunkern" där de under 68 dagar lyssnade på en skiva om dagen och diskuterade hur det påverkade dem.
I april drog andra säsongen av Lundellbunkern igång. Denna gång handlade det om att läsa samtliga nummer av tidningarna Pop och Bibel, med en utvikning in i Absolute Music-världen.
De tre fasta medverkande i "Lundellbunkern" är Tommie Jönsson som även har podden "DJ 50Spänn", Maja Åström som är radiojournalist och Johannes Klenell som är förläggare på Galago och tidigare drivit podcasten "Flumskolan". Två av dem har koppling till Östergötland. Maja har en sommarstuga här, som hon ofta nämner i "Lundellbunkern" och Johannes bodde i Norrköping några år i början av 2000-talet när han läste Kultur, samhälle och mediegestaltning. Han jobbar fortfarande en del i stan som föreläsare och handledare på KSM-utbildningen.

Vad är tjusningen med att gå in en mental bunker och grotta ner sig?
- Det är intressant att hjärntvätta sig. Jag är väldigt förtjust i populärhistoria, särskilt att gå in i något som vi haft väldigt mycket attityd mot men egentligen inte haft så mycket kunskap om. Tidningen Pop var en tidning man nästan kände sig lite mobbad av, säger Johannes Klenell när jag ringer upp honom på semestern.
Under sommaren tog "Lundellbunkern Vol. 2" ledigt och istället repriserades den första säsongen. I augusti fortsatte sedan den andra säsongen igen och finns att höra på alla de vanliga podcastplattformarna eller på hemsidan lundellbunkern.se.
- Nu har vi varit ifrån varandra ett tag och det känns lite konstigt. Men jag tror vi hittar tillbaka ganska fort, för det ligger så nära. Hjärntvätten är kanske lite borta, men det var den redan när vi gjorde avstickaren in på Absolute Music. En fördel är att vi slutade med Pop nr 25 som var sista numret av volym 1. Så efter sommaren startar vi med volym 2, och då blir det som ett nytt moment.

Innan "Lundellbunkern" drog igång hade Johannes och Maja aldrig träffats, båda hade dock arbetat ihop med Tommie, som är lite av poddens ordningsman.

Hur funkar kombinationen av er tre?
- I princip helt klockrent. Vi synkar bra och har olika roller. Tommie är nörden som har kollen, jag kommer in med humor och Maja är den som hittar närheten och blir omtyckt av lyssnarna.

Är det samma lyssnare på båda bunkervarianterna?
- Vi har legat ganska stadigt på 4-5000 lyssnare om dagen. Jag tror många av rockmännen som vi fick med på den första resan stannade, men sen tillkom det yngre lyssnare till vol. 2 som är födda på 80-talet, medan de första lyssnarna var födda på 60-70-talet.

Har det varit någon skillnad att bunkra ner sig i Lundell och Pop?
- I Lundellfallet var det något som var väldigt frånkopplat från oss, medan Pop och Bibel var något vi haft en relation till. Det gjorde att tonen blev lite olika. Om vi var cyniker som blev hjärtliga när vi lyssnade på Lundell så var vi hjärtliga personer som blev cyniker av att läsa Pop.

Måste musikhistorien ständigt skrivas om?
- Ja, jag tror det. Och jag tror det är det som vi håller på med. Jag tror att vi lyckades förändra berättelsen om Lundell och göra den mycket mer nyanserad, och jag hoppas att vi gör det den här vändan med Pop också.
Till top