Lite mix, lite trix, lite snax - i Halifax

Resa / Permalink / 0
Igår gick jag runt i centrala Halifax och hann med i princip allt på listan. Vissa saker "måste" man se, men jag har en särskild fäbless för udda sevärdheter och började därför med att knalla bort till skosnöre-statyn.
Nere vid vattnet fanns även de mjuka lyktstolparna och jättevågen...
En av stadens stora sevärdheter är citadellet, men jag har sett så många gamla fästningar och de är alltid svintråkiga, så jag struntade i att gå in.
Tog en sväng in på public gardens...
En liten grej jag tänkt på i Halifax är att väldigt många hus har små trätrappor/verandor, typ såhär:
Några andra saker man ska kolla in här är bibliotekets udda arkitektur...
Gamla kyrkogården...
Granville mall...
...som är en del av gamla stan.
Intill ligger Maritim-museet som handlar om Halifax sjöfart.
Där kan man även lära sig om Titanic som sjönk en bit utanför Halifax och om The Halifax Explosion som förstörde hela norra delen av staden 1917. Det var en båt med sprängmedel som exploderade och det var den största smällen som skett fram till atombomben i Hiroshima.

Men framförallt handlar Halifax om promenadstråket i hamnen.
Jag började på Pier 21 som var Kanadas motsvarighet till Ellis Island i New York, dvs dit immigranterna kom. Idag är det ett museum, som bitvis var riktigt bra och rörande. Bland annat kunde man lära sig omfartyget Empress of Ireland som var Kanadas eget Titanic och sjönk 1914.
 
Mitt emot fanns ett mikrobryggeri...
...och är man i de här trakterna måste man såklart äta lobster roll.
Sen var det bara att börja kolla in hamnpromenaden.

 Sen avslutades dagen med ribs, lokal öl och finalen i World Cup.
Till top