Söndagsintervjun: Jimmy Uller

kultur / Permalink / 0
Nedslag i en bonnläpps liv

Han har skådespelat mot Nicole Kidman och James Caan, och lirat med Mats Ronander och Lennart Ekdal. Nu berättar kulturpersonligheten Jimmy Uller om sitt händelserika liv i boken "En får inte roligare än en gör sig".

Precis som Jimmy Ullers eget liv har boken ett varierat och mångfacetterat innehåll som spretar åt alla håll samtidigt. De 150 sidorna är fyllda av tidningsurklipp, dikter, konsertaffischer, anekdoter, foton och lite allt möjligt. Och det var exakt så den skådespelande och musicerande Åtvidabergaren ville ha det.
- Det skulle vara nedslag i tillvaron, lite pyttipanna. Jag hade kunnat fokusera på enbart turnéminnen eller enbart på teatern men jag tycker det var roligare med lite gott och blandat. Jag tog mer fasta på östgötanischen. Allt ska jämt vara så Stockholmsfixerat och jag tänkte det kunde vara kul att läsa om en bonnläpp från Östergötland.

Detta är den sjätte egna boken och den åttonde totalt som Jimmy medverkar i. Den senaste kom 2008 och hette "En pajas i blueskostym", och Jimmy beskriver den nya boken som något av en bättre, uppdaterad version av den. Men det är på scenen han lägger krutet, någon dröm att slå igenom som författare bär han inte på.
- Man måste vara realist. Detta är bara en hobby, en kul grej. Det är lite av en dassbok, man kan sitta kvar på muggen en halvtimme extra och garva lite. Den är gjord med glimten i ögat, det är en bok man bläddrar igenom på en timme när man sitter i soffan med ett glas vin eller en öl.

Det finns en dikt som heter "Kärleksbrottning" som sticker ut lite med sitt erotiska innehåll. Vad kan du berätta om den?
- Den är skriven redan i sjätte, sjunde klass. Okej, den är lite vulgär men det där har ju alla känt i den åldern. Man får se till när den skrevs och den tidsandan som rådde då, annars blir det lite fel.

Har du någon mer bok på gång?
- Nja...jo, jag har en idé för en seriös barnbok. Jag vet en kille som är bra på att teckna, och han är på hugget. Men det ska i så fall vara på ett riktigt förlag.

Var kan man köpa "En får inte roligare än en gör sig"?
- På Bengans skivbutik och Akademibokhandeln i Linköping, ICA i Åtvidaberg och av mig. Jag har inte riktigt haft tid att lansera den, men den kommer att finnas att köpa på fler ställen framöver.
Till top