Söndagsintervjun: Robin Bornehav

kultur / Permalink / 0
Har koll på den östgötska fotbollen

Snart drar årets fotbollssäsong igång. Vi tog ett snack med Linköpingskillen Robin Bornehav på Sportbladet för att kolla hur de östgötska lagen kommer att klara sig i år.

För några år sedan hamnade Robin Bornehav i centrum för en debatt kring inkilning inom svensk fotboll efter att ha berättat hur det gick till på ett av ÅFF:s träningsläger. Sedan dess har han bytt elitfotbollen mot journalistik, en karriär som hittills gått spikrakt uppåt. Han började med att läsa på Bona Folkhögskola åren 2012-2014, därefter var han ett år på Norrköpings Tidningar och sedan två år tillbaka arbetar han på Aftonbladet.
– Jag är programledare och reporter på Sportbladet. När jag inte jobbar på redaktionen är jag ofta ute på mästerskap. Jag bevakar främst landslagen, internationell fotboll och Allsvenskan. Det blir väldigt mycket fotboll men det är ju också väldens bästa sport.

Vad har IFK Norrköping för chanser att ta hem Allsvenska guldet i år?
– Väldigt små skulle jag säga. Det känns som andra klubbar har värvat bättre spelare och har större trupp än vad IFK har. Dock så ska man aldrig räkna bort Norrköping, för kvalitén finns och om man klaffar rätt med allt så går det att vinna.

Vad behövs för att ÅFF ska göra comeback i Allsvenskan?
– Jag tycker att man går rätt väg just nu. Eftersom ekonomin har varit ansträngd har därför ÅFF fått börja om med yngre och billigare spelare. Trodde faktiskt ÅFF skulle få en väldigt tuff säsong förra året men det gick bättre än förväntat. Superettan har blivit sämre och om ÅFF får ihop ett slagkraftigt lag under en hel säsong finns chansen för att gå upp till Allsvenskan.

Vad tror du om Linköping Citys satsning?
– Jag hoppas verkligen på Citys satsning. Nu har man försökt i några år. Så därför kan man konstatera att det inte bara var en satsning för ett år, utan att klubben och ledningen vill satsa långsiktigt. Kan City behålla en stomme kryddat med riktigt bra spelare för division två finns alla chanser att gå upp. Och om jag inte har fel nu, får ju även tvåan i serien chansen till uppgång. 2017 blir året City går upp. Daniel Svärd sätter 2-1 i 89 minuten, vilket gör att City blir seriesegrare.

Kommer LFC att försvara sin titel i Damallsvenskan?
– Nej, det blir otroligt tufft, tyvärr. Jag tror att Rosengård vinner. LFC har tappat för många av sina bästa spelare, samt att man tappat Martin Sjögren, som var en riktigt bra tränare och person. Men som "östgöte" hoppas man ju alltid på sina lag. Jag räknar inte bort LFC helt.

Slutligen: hur går det för ditt lag Andrea Doria i år?
– Ja, hur kommer det gå för Andrea Doria. Tyvärr tappade man sin eldsjäl Jesper Hussfelt. Det gjorde att nästan hela laget, jag inkluderad, lämnade klubben. Nu står Doria för nya utmaningar.
Till top