Skivrecension: Weezer

På skiva / Permalink / 0
Weezer
Pacific daydream

Man måste ju liksom bara gilla Weezer. Inte minst för att de visar att de faktiskt fortfarande görs nördig gitarrpop med retrovibbar, sommarkänsla och oskuldsfull romantik. Numera är det ju rätt sällan man hör sånt. Fast i Weezers fall var det bara ett år sedan, när de släppte den strålande "White album".
Bandet har alltid legat nära surfkulturen och på förra skivan tog de steget fullt ut, och det fortsätter de med även på "Pacific daydream". Vilket man hör redan på albumtiteln. Men här finns också låttitlar som "Beach Boys" och "Feels like summer", och redan i öppningslåten "Mexican Fender"s inledningsrad sjunger de om Santa Monica boulevard.
Det väller ut luftig pop med fantastiska melodier ur högtalarna och vid vissa refränger vill man bara ställa sig upp och jubla av pur lycka. Men det finns något inom mig som kämpar emot. Inte kan jag väl år 2017 tycka att Weezer är så här bra? Är det inte så att jag bara blivit drabbat av den vedervärdiga nostalgin? Jag förhandlar med mig själv och landar till slut i konklusionen: nej, kvalitetspop är kvalitetspop oavsett år. Bra melodier kommer alltid att regera.

4/5
Till top