Söndagsintervjun: Matilda Grün

kultur / Permalink / 0
Matilda sjunger in julen

Peter och Matildas julkonserter har blivit en kär konserttradition för många. I år står dock Matilda Grün på egna ben, och ger två konserter i Norrköping den 16/12 och en i Linköping den 17//12.

Kusinerna från S:t Anna började med sina julkonserter 2008 och sedan dess har konceptet växt stadigt med större band och större publik. I år är Peter upptagen med annat så det blir första gången som Matilda kör själv.
- Det känns väldigt spännande och lite nervöst. Nu måste jag sköta och bestämma allt själv, det har varit skönt att ha ett bollplank tidigare. Men på många sätt blir det sig likt. Jag vill att det ska kännas familjärt, varmt och mysigt, berättar Matilda.

Helt själv på scenen är hon dock inte, utan hon har med sig en stor ensemble. Förutom Matilda blir det ett sexmannaband, en kör på fyra personer samt en stråkorkester. Dessutom medverkar gästartisten Jesper Sjöberg samt morbror Janne på dragspel och några kusinbarn i åldern 5-11 år som kommer att dyka upp i några nummer.
- Det är nästa generation som får visa upp sig, de som ska ta över sen. De är taggade. Mina egna barn är dock lite för små än, så de får vänta några år, säger Matilda.

Det är fjärde året som Jesper är med som gästartist. Matilda berättar att de träffades på en musikalutbildning i Skåne för cirka tio år sedan och gick även på Balettakademin tillsammans.
- Jag tror han är ett perfekt komplement till mig. Han sjunger bra men har också en komisk ådra som jag saknar. Han kommer att dyka upp som olika figurer under showen.

Det blir en konsert i två akter och Matilda har eftersträvat en bredd i materialet
- Jag är väldigt bred i min musiksmak och gillar allt från jazz och pop till klassiskt. Det svåra med julkonserter är att man är lite fast i vissa låtar som folk vill höra. Sen vill man få in nya grejer och även ha lite okända låtar. Vi kör till exempel "O helga natt" och "Gläns över sjö och strand", men kanske inte i de klassiska arrangemangen utan vi har försökt att hitta en lite ny vinkel på dem.

Hon nämner också The Pogues "Fairytale of New York" som hon framför som en duett tillsammans med Jesper, och "Nessun Dorma" som kanske inte är en renodlad julsång men som får fungera som maffigt avslutningsnummer.
- Man kan gå hela familjen, flera generationer. Någon i familjen kanske gillar mer klassiskt, någon kanske gillar mer pop. Det finns något för alla, som en godispåse med allt möjligt i. Det blir en lyxig konsert med fantastiska musiker.

Var kommer du själv fira jul?
- Vi har alltid firat jul hela familjen hemma i S:t Anna. Det är alltid så himla mysigt. Vi är en så stor familj med många kusiner.

Vad önskar du dig i julklapp?
- Inte några materiella saker. Jag hoppas vi får vara friska från vinterkräksjukan och andra mer allvarliga sjukdomar, och att jag får ha en skön jul med min familj.
Till top