Söndagsintervjun: David Sundin

kultur / Permalink / 0
David Sundin - ska mumsa mackor i massor

Stå uppare, manusförfattare, skådis, podcastare, programledare, reklamare. Östgötafödda David Sundin har ett välfyllt CV, och det senaste projektet består i en podcast där han och en vän ska testa 80 smörgåsar baserade på recept av Lasse Kronér.

I år har det gått 40 år sedan David Sundin föddes i Väderstad utanför Mjölby. Föräldrarna jobbade på BT, men David hann bara uppleva ett år av Östgötaslätten innan familjen flyttade till Köping. Där blev de kvar i fem år innan det bar vidare till Gimo. Sedan 1997 bor David i Stockholm och där har han fått utlopp för sin kreativa talang. Under det senaste året har han bland annat skrivit manus till Melodifestivalen, varit på stå upp-turné ihop med Nisse Hallberg, jobbat med tv-serien "Mammor" och varit konferencier på stå upp-klubben Brooklyn Ha ha.
- Min inriktning just nu är att jag försöker göra roliga saker: stand up på scen, skriva roligt åt andra och vara skådis i sketcher. Jag skulle säga att jag är humorist, om jag bara får välja ett ord. Det känns bredare än att säga komiker.

Vad är roligast att göra?
- Även om det kan vara jobbigt att gå ut på scenen så är stand up det som ger mest glädje. Det ger mest tillbaka och är roligast.

Samma dag som denna intervju görs ska David börja spela in en ny podcast ihop med komikern Albin Olsson. Det bygger på en bok som Lasse Kronér gav ut för en massa år sedan som heter "Åttio väldigt goda mackor". Tanken är att göra ett avsnitt i veckan där de testar recepten och sedan sätter betyg enligt en tvågradig skala: antingen är det en väldigt god macka eller så är det inte en väldigt god macka.
- Albin fick nys om boken på nåt sätt och jag högg direkt. Jag tyckte det var en lysande idé, jag älskar mackor, jag älskar poddar och jag älskar Lasse Kronér.

David berättar att det är en märklig bok med ibland väldigt luddiga recept och ovanliga ingredienser. Många av mackorna är också väldigt lika varandra. Planen är att även bjuda in olika gäster och sedan avsluta det hela med en stor final där Kronér ska presentera själva "urmackan". Ett smalt och nördigt ämne för en podcast kan tyckas, men David menar att det är en utveckling som sker just nu.
- Poddarna går mot att bli mer nischade. Man kan ha en vanlig podcast där man pratar strunt, men det kan vara bra att ha nån slags fast punkt att förhålla sig till.

Vad har du själv för favoritmacka?
- Ju fler ingredienser, desto godare. Lite åt Dagoberthållet kan man säga, men de behöver inte bli så höga. Jag älskar även hamburgare, och det går ju också lite åt det hållet.

Vet du vad Kronér tycker om er nya podcast?
- Han känner till den, han har blivit taggad i olika diskussioner. Han har inte uttalat sig om själva podden, men han kommer förstå att det är en hyllning till hans smörgåsprojekt. Och vi hoppas såklart att förlaget ska ge ut boken igen.

Vad har du mer på gång 2017?
- Jag skriver manus till Elle-galan i januari. Och så ska jag och Babben Larsson vara programledare för "Bäst i test", där olika personer får göra olika fåniga test där de ska vara kreativa och lösa det på snabbaste sättet.
Till top