Centro historico i Mexiko city

Resa / Permalink / 0
Vaknade i morse och funderade på var jag egentligen befann mig, sen gick jag ner till hotellfrukosten som bestod av - tacos! Och då mindes jag...just det ja - Mexiko city!
Klev ut från hotellet och hamnade mitt i en demonstration. Det var nåt med presidenten, korruption och bensinpriser.
Måste nog säga att Mexiko city är den plats denna resa som överraskat mest positivt. Jag hade inga större förväntningar när jag kom hit men efter att gått runt i Centro Historico (typ Gamla stan) hela dagen kan jag konstatera att det är en riktigt fin och häftig stad.
Man kan gå omkring i timmar och bara titta på staden. Det kryllar av kyrkor och vackra byggnader, och även en massa muséer men dom har jag inte hunnit med.
Ovan ser vi Catedral Metropolitana och nedan Palacio Nacional. De ligger vid Plaza de constitucion som är ett bautastort torg. Det är även det torg som syns i öppningen (helikopterscenen) av senaste Bondfilmen "Spectre".
Vet inte om det är Mexiko citys berömda smog eller det faktum att staden ligger på 2200 m.ö.h men man känner av att andningen inte är helt på topp när man är ute och går.
Hela Centro Historico är för övrigt världsarvslistat...
Där kan man bland annat titta på urgrävningarna av Aztekruinerna Templo Mayor.  
Själv är jag lite sugen att gå på mexikansk wrestling, men det hinns tyvärr inte med.
Plaza Garibaldi är mariachitorget och där kryllar det av mariachis som...ja, mest står och hänger. Men snygga är dom!
Utanför ett museum kunde man känna på meteoriter som landat i Mexiko.
Och såklart hittade jag även lite art deco. Men det är inget mot vad jag kommer att få se imorgon...
Till top