Från Nyslott till sandslott

Resa / Permalink / 0
Hon steg på finlandsbåten och for hem till sitt Karelen
Där stod jag och det var kallare än nånsin
Ingenting att göra åt det, ingen chans att spåra felen
Där stod jag och januari blåste kall
Ja, hon var grann som midnattssolen och hon gav mig all sin värme
Vi gjorde om ett hotellrum till en himmel för bara två
Hon sa kitos för allting, jag sa alls ingen orsak
För det finns ingen som har gett mig mer än du
Började dagen med att ta en närmare titt på Olofsborg (eller vad det heter på svenska). Coolt slott och fina omgivningar. På borggården höll de på att repa för Savonlinnas operafestival. Själv tog jag en guidad tur på "svenska".

Sen körde jag på Punkaharju Ridge, en 30 meter hög rullstensås som utsetts till Finlands nationallandskap.

Efter det kom jag till Imatra som är känt för sitt fallområde. Häftigt område med dramatiskt landskap, jättegrytor och annat.
Avslutade dagen i Läppeenranta (tror jag det stavas), dvs Villmanstrand, berömt för bland annat sitt stora sandslott som byggs varje sommar.
Checkade in på ett spahotell nere vid hamnen (det känns som att varenda hotell i Finland är mer eller mindre ett spahotell) där jag även provade lite lokalt hantverksöl. Som jag sa till Bella: enda felet med den här resan är att jag börjar bli klar med Finland. Den enda delen jag egentligen har kvar är lapphelvetet uppe i norr. Är det nån som varit i Rovaniemi med omnejd? Finns det nåt att se och göra däruppe?
Till top