Krogkrönika

Fest & sånt / Permalink / 0
Ge mig nåt annat än burgare och caesar

Uteserveringarna har börjat öppna, och det är såklart trevligt. Men man önskar att det fanns mer än bara hamburgare och caesarsallad på de likriktade menyerna.

Under sommarhalvåret lever stadskärnan upp med uteserveringar som fyller gator och torg. Det har blivit ett svenskt folknöje att gå ut och ta en öl och träffa vänner. Många kan säkert skriva under på att det finns få saker som är trevligare än att ge sig ut på stan en skön sommarkväll för att njuta av en härlig dryck och en bit mat i goda vänners lag. Nu är uteserveringarnas tid äntligen här igen med ett halvår av klirrande ölglas i solskenet. Allt borde således vara frid och fröjd - om det inte vore för de torftiga menyerna.

För hur trevligt det än är att sitta på en uteservering så går man knappast dit för den kulinariska upplevelsen. Ska man vara ärlig så är faktiskt matutbudet generellt rätt uselt, men framförallt är det fruktansvärt fantasilöst och likriktat. Även restauranger som i vanliga fall håller bra klass tycks tappa alla ambitioner när de sätter ihop sina sommarmenyer.

Jag har stor förståelse för att krogarna vill ha enkla och lättarbetade menyer som funkar när man har välfyllda uteserveringar. Det ska även vara rätter som känns lite "somriga" och helst är hyfsat billiga, man sitter knappast på en uteservering och äter en sjurätters avsmakningsmeny med tillhörande dryckespaket. Men detta betyder inte att alla restauranger måste vara så trista att de satsar på exakt samma rätter. Framförallt är det två inslag som återfinns på varje sommarmeny i hela staden, och det är hamburgare och caesarsallad.

Jag tror dessa sommarmenyernas Bill & Bull återfinns på samtliga krogmenyer under uteserveringssäsongen, oftast med någon laxrätt som kompletterande inslag. Jag äter gärna en god hamburgertallrik eller en fin caesarsallad, och anledningen till att de finns på menyn är såklart för att gästerna beställer det, men det är å andra sidan inte så konstigt eftersom det inte finns så mycket annat att välja på.

En krog med nyss nämnda meny utstrålar i mitt tycke slapphet och uppgivenhet. Det känns som att kocken inte orkar anstränga sig och saknar ambition. Jag är övertygad om att en del gäster helt struntar i att äta just för att menyerna är så fantasilösa, det har jag själv gjort vid flera tillfällen. Denna sommar hoppas jag att fler krogar vågar skilja sig från mängden och satsa på något annat än hamburgare och caesarsallad, då kan de räkna med mig, och förmodligen många fler, som matgäst.
Till top