Söndagsintervjun: Donika Nimani

kultur / Permalink / 0
Donika Nimani - på väg mot de stora scenerna

Med EP:n "We were on a break (Precis som Ross & Rach)" i bagaget har 21-åriga Norrköpingstjejen Donika Nimani redan hunnit med att spela på Peace & Love och som uppvärmning åt Veronica Maggio. Nu väntar fler singelsläpp och en fortsatt satsning som ska etablera henne på allvar i musiksverige.

Efter att ha gått singer/songwriter-utbildningen på Kulturama i Stockholm är nu Donika Nimani tillbaka i hemstaden Norrköping. Det var där musikintresset väcktes i unga år och det är där hon har sitt producentteam VCK. I mars släpptes första singeln "Tvivel" som följdes upp av "Hata dig" en månad senare. I juni kom en EP som innehöll båda dessa låtar samt "Psycho" och "We were on a break (Precis som Ross & Rach)", som samtliga skrevs under 2016 efter att hon hade gjort slut med sitt ex och låtarna beskriver olika stadier av den processen.
- "Tvivlar" fick en rejäl push och det är den folk gillar mest live. Jag hade inga förväntningar när jag släppte låten utan hoppades bara att folk skulle känna igen sig och det gjorde de, säger Donika som tar sina musikaliska influenser från olika håll.
- Under senare år har jag lyssnat mycket på svensk musik, till exempel Ana Diaz, Oskar Linnros och Melissa Horn, men jag tycker även om Ed Sheeran och Tori Kelly. Jag har fått höra att jag låter som en blandning av Veronica Maggio och Ana Diaz. Jag gillar Maggios texter, men hon har ett mer organiskt sound och jag gillar mer att blanda med det elektroniska. Men jag vill inte låta som någon annan utan hitta mitt eget sound.

På scenen spelar Donika med fullt band och den riktiga livepremiären skedde på festivalen Location East på Dynamo i Norrköping i början av juni.
- Jag var jättenervös inför Location East. Det var första gången vi körde i Norrköping inför folk jag kände, men det gick jättebra. Och jag tycker jag har utvecklats sen dess, jag har blivit bättre på att snacka mellan låtarna och på att känna av publiken. Många tror att det bara handlar om att sjunga bra, men för mig är det viktigt att få publiken att känna vad jag känner, att de är i min lilla bubbla och känner sig inkluderande. Det är inte lätt.

Sedan dess har hon även hunnit med att göra ett företagsgig, spela på Peace & Love, Augustifesten i Norrköping och Let´s spend the night together i Linköping ihop med Moneybrother, Hurula, Weeping Willows och Veronica Maggio.
- Man kände sig väldigt liten där. Dels var det jättestora artister och en stor scen men jag kände också hur mycket jag har kvar att lära mig.

Nu är hon aktuell med sin nya singel "Säg att du inte saknar mig" som hon beskriver som "en lite sorglig men kaxig text som har en glad melodi". Och fler är på gång, Donika inser att hon behöver ha mer låtar för att kunna söka fler gig.
- Jag skriver för fullt. Fokus ligger på att skriva, släppa singlar och sen komma ut och spela. Inte bara i Norrköping utan även i resten av Sverige. Jag har sett statistiken på Spotify och de flesta som lyssnar på mig finns i Stockholm och Göteborg, Norrköping ligger bara på tredje plats.

Hur vill du utvecklas framöver?
- Jag tror att jag alltid kommer att utvecklas, jag tror inte att jag kommer låta likadant om två år som jag gör idag. Men jag vill fortsätta skriva svensk pop och blanda den glada melodin med det lite skitiga ljudet.
Till top