Söndagsintervjun: Anders "Ankan" Johansson

kultur / Permalink / 0
Efter 2014 års turné ”Primater med topplån” är nu komikerduon Anders och Måns tillbaka med föreställningen ”Nu har vi väl trevligt?”, eller som de själva kallar den: en självhjälpsshow i två akter.

Under snart två decennier har Anders & Måns underhållit svenska folket med sin ofta folkbildande nördhumor i radio, tv och på scen. Deras senaste scenshow hette "Primater med topplån" där de studerade många av samtidens märkliga fenomen, och under hösten är det åter dags att ge sig ut på vägarna med den nya föreställningen "Nu har vi väl trevligt?" där de gräver i den moderna människans eviga strävan efter lycka.
- Jag skulle säga att den också är en betraktelse över samtiden, precis som "primater med topplån". Showen handlar om allt som vi håller på med för att göra det så bra för oss själva. Vissa saker är helt barocka och andra är ganska bra, förklarar Anders Johansson när vi pratas vid sex veckor innan premiären.
- Vår humor har nog alltid varit lite nördig. Vi försöker att lyfta på stenarna och inte bara titta på dem. Det finns även en folkbildande ton i det, och det kommer nog från Måns vars föräldrar är lärare. Jag har alltid haft ett bildningskomplex, jag slösade bort min ungdom med att spela punk istället.

Jobbet med den nya showen har pågått lite till och från under ett och ett halvt år, och resultatet har blivit "ett lyckopaket innehållande dans, sång och en stor portion trams" i två akter.
- Då ger man folk en flyktväg i pausen, skrattar Anders och fortsätter:
- Mycket av det vi skriver är en gubbe som står och pratar och visar en bild. Men allt kan inte vara så om man vill göra en show och hålla intresset uppe i två timmar. Men i grund och botten är det ju trams vi håller på med, och det säger jag med stolthet i rösten.

Premiären för "Nu har vi väl trevligt?" äger rum på Stadsteatern i Lund den 19/10 och därefter följer ytterligare 28 datum fram till avslutningen i Umeå den 8/12. Konserthuset i Linköping besöks den 28/10 och Flygeln i Norrköping den 3/11.

Får du mer gratis utanför Östergötland tack vare din dialekt?
- På ett sätt får jag det, men en dialekt är bara rolig i någon minut. Man måste ha innehåll i det man säger också. Men däremot ger dialekten mig någon form av varumärke.

Du spelade tidigare ihop med Lasse Winnerbäck. När han kommer hem till Linköping tas han emot som en gud. Är det likadant för dig?
- Näe, jag får alltid lite extra uppmärksamhet, men det är helt andra proportioner än mot Winnerbäck.

Hur känns det inför turnéstarten?
- Nu är vi vid den punkten som alltid infinner sig: att det inte kommer bli så bra. Men det är så det ska vara, och nästan en förutsättning för att det ska bli bra till slut. Tvivel är ett sundhetstecken har jag lärt mig.

Vilken del av showen är mest sannolik att gå åt skogen?
- Ha ha, jag vet inte. Men de musikaliska bitarna är alltid svåra att få till.

Nyligen gick Hasse Alfredsson bort, vad har han betytt för dig?
- Jag var en stor humorkonsument som liten, främst Magnus & Brasse men även Hasse & Tage. Dom hade något som är svårt idag, den där breda folkhemshumorn. Och så var de så jäkla smarta. Min favorit är nog "Goddag goddag" som de öppnade "Under dubbelgöken" med. Den är så enkel men ändå så knäpp, den är genial!
Till top