Tobi i Trumpland

Resa / Permalink / 1
Första riktiga dagen i Washington D.C. och allt flöt på kanonbra. Hann till och med mer än vad jag hade planerat. Dagen började med Arlingtonkyrkogården, som främst är en militärkyrkogård. Jag var där för 33 år sedan (!) men minns inte så mycket av det, så det var intressant att vara tillbaka.
Här är John F och Jackie Kennedys grav med den eviga lågan.
Och här ligger Pierre L´Enfant som planerade staden Washington, vilket man måste säga blev väldigt lyckat. Washington är världens mest designade stad (kanske i konkurrens med Canberra och eventuellt Brasilia) och en av de häftigaste.
Jag hade flyt och kom precis till vaktavlösningen vid Okände soldatens grav, klockan tolv. Snyggt , högtidligt och fascinerande.
Här är minnesmärken över människorna som dog i olyckorna med rymdfärjorna Columbia och Challenger. 
Bredvid Arlingtonkyrkogården ligger Pentagon, och det ser man lite av här:
Sen när jag åkte från Arlington till hotellet hände det: jag fick se Trump! Eller åtminstone limon "The beast". Den riktiga "The beast", dvs Trump såg jag aldrig bakom de svarta glasrutorna. Jag antar att han kom från flygplatsen och var på väg hem till Vita Huset. Ett jäkla pådrag var det i alla fall. 
Checkade in på hotellet, parkerade bilen i ett garage och gav mig ut på stan en sväng. Först ut var att kolla in den tvåhövdade Ingrid Bergman som sitter i en gatukorsning.
Att äta från en foodtruck måste man ju göra i USA, så det gjorde jag.
Det blev en svingod korv med bland annat jalapeno och karamelliserad lök.
Sen gick jag och kollade in Watergatebyggnaden. Inte så mycket att se, men kul grej att bocka av på listan.
Bredvid låg John F Kennedy center, som var stort och pampigt...precis som allt annat i Washington.
Hade blivit tipsad av hotellägaren i Alexandria kvällen innan om att åka upp till taket och kolla in utsikten, så det gjorde jag. När nere ser ni Potomac-floden.
Sen gick jag ner till The Mall, men det tar vi nästa gång.
#1 - - Lillemmish - mode - inspo - mamma:

Ha en bra fredag

kramis

Till top