Söndagsintervjun: Lars Danielsson

kultur / Permalink / 0
När Italien kom till Linköping

I slutet av 40-talet storsatsas det på det svenska flygvapnet. För att hinna med beställningarna börjar SAAB att rekrytera arbetskraft utomlands. I sin bok "En enkel biljett till Sverige" skildrar Lars Danielsson hur det gick till när flera hundra italienska arbetare med familjer kom till Linköping.

Det var många turer fram och tillbaka när de italienska arbetarna skulle komma till Linköping. Var skulle de bo? Hur skulle det gå med språket? Hur länge skulle de vara här? Borde inte jobben gå till svenska arbetare istället? Alla dessa problem och diskussioner skildras noggrant i boken av Lars, som själv växte upp i Tannefors nära SAAB-området och kunde uppleva de exotiska gästarbetarna på nära håll.
- Jag kom i kontakt med italienarna för många år sedan och tyckte det var ett intressant ämne att skriva om. De var ju nästan de enda invandrarna som fanns i Linköping på den tiden. Som barn var det spännande att höra det italienska språket och när de kom och sjöng italienska sånger på gårdarna, säger Lars som ägnade två år åt att läsa dokument och djupintervjua ett tiotal personer för att kunna ge en så detaljerad beskrivning som möjligt om perioden.
- Jag har läst brev, protokoll och suttit jättemycket i arkiven, och kopplat ihop det med bilder jag sett från olika möten. Ibland känns det nästan som att jag var med på de där mötena. I intervjuerna har jag ställt många frågor kring detaljer för att få med den rätta känslan, till exempel hur det var att åka hit med tåget. Det har varit viktigt för mig.

Själv är Lars både stolt över boken och glad över det positiva mottagande den har fått. Under våren har han varit ute och föreläst om de italienska arbetarna och det kommer han fortsätta med även under hösten.
- Förlaget ställde upp på mycket av det jag ville och jag är jättenöjd med resultatet. Jag har fått ett antal telefonsamtal från framförallt den italienska gruppen som kände igen sig och tackar för boken. Det blev en bekräftelse på att det de upplevt på 50-talet verkligen stämde med hur jag beskriver det. Även många SAAB:are tycker det är intressant med den här dokumentationen, tidigare har det varit material som inte gått att komma åt.

Hur skulle du säga att italienarna har påverkat Linköping?
- Jag tror vi har en helt annan öppenhet i samhället idag och är mer mottagliga för influenser utifrån. Det finns en annan acceptans kring andra kulturer och andra sätt att vara på.

Har du någon ny bok på gång?
- Jag har tre projekt jag håller på med, som tangerar det lokalhistoriska. Det måste finnas material och substans som räcker till en hel bok och därför vet man aldrig i förväg om det blir något av det. Och så måste det såklart finnas ett förlag som tycker det är bra.
Till top