Söndagsintervjun: Kerim Hrustanovic

kultur / Permalink / 1
Kerim vill få Peking att skratta

Kerim Hrustanovic håller på att försöka göra sig ett namn på landets stand up-scener. Ett sätt att nå ut med sin humor är podden Pekinghumor där han och brorsan Naim gör satiriska analyser av nyhetsläget.

Kerim är uppvuxen i Norrköping och berättar att han under hela sin uppväxt setts som den roliga av sina kompisar. 2013 sade en vän till en vän till honom att han borde börja med stand up. Det hade folk sagt även tidigare men denna gång fastnade det. Och hösten 2014 gjorde han debut på Hallarna i Norrköping.
- Det gick bra. Folk skrattade och så. Jag snackade om hur människor har svårt att uttala mitt efternamn och etymologin bakom namnet.

Sedan dess har det blivit cirka 60 gig, i Norrköping, Linköping, Stockholm, Göteborg och Malmö. Som oetablerad stå uppare gäller det att åka runt och nätverka och synas mycket. Och på vägen kan det hända att man bombar några gånger, något Kerim fått erfara.
- Alla komiker är inte till för alla människor. Om publiken inte skrattar är det bara att gå vidare och fortsätta köra sin rutin. I stunden känns det ganska kasst när man bombar, men jag släpper det rätt snabbt.

Energin har gått lite upp och ner, Kerim har haft perioder när han inte kört stand up på flera månader. Men i höstas bestämde han sig för att satsa mer seriöst på humorn.
- Jag ville låta min extroverta sida komma fram. Det var en rätt jag fråntagit mig själv och nu har jag äntligen befriat mig själv. Det är roligt att stå på scen, där känner jag mig levande på ett helt annat sätt. Man kan ha en uppfattning kring sig själv om man är bra eller inte, men det som fick mig att vilja satsa var att jag fick bekräftelse av andra. Grabbarna inom Beta Stand up (ståupp-klubb i Linköping) tjatade på mig och peppade mig. Min humoristiska sida är en gåva jag fått. Det vore synd att kasta bort den när jag kan göra så mycket mer av den.

Hur är din humorstil?
- Jag tror jag fortfarande utvecklar min nisch. Själv ser jag mig som en hybrid mellan svensk och bosnier. I min stand up försöker jag prata kring kulturella skillnader, jag gör observationer ur både ett svenskt och ett bosniskt perspektiv. Det är både samhällsanalys och absurda skämt. Jag utgår ofta från verkliga och historiska händelser som jag drar till det absurda.

I september startade Kerim podden "PekingHumor", först tillsammans med en kille som heter Joel Gustafsson men sedan en tid tillbaka gör han den med sin bror Naim. De två lägger även upp sketcher på YouTube. I skrivande stund har det blivit 19 avsnitt av podcasten.
- Podden är en nyhetssatirisk podd, men det är inte strikt nyhetssatir utan vi kan lätt komma in på andra ämnen. Vi sänder live och interagerar med våra lyssnare, de kan kommentera och komma med instick. Ibland har vi har haft gäster, och vi har en lista med personer som vi planerar att ha med, både lokala profiler och folk från andra städer.

Hur tycker du humorn är i Norrköping?
- Folk här är ganska självömkande och klankar ned på sig själva. Det finns många talanger men självförtroendet saknas. Jag tror det finns en arbetarhumor som är lite grövre, där man kan vara lite snuskig och ful i munnen, men det har inte utvecklats en kultur kring det.

Varför ska man lyssna på PekingHumor?
- För att du blir mer allmänbildad och för att du får lyssna på två tokiga Bosnienkillar. Humor och Bosnien är två ord man inte ofta hör i samma mening. Och man får en annan sida av humor i Sverige än Stockholmshumor.

Hur ser du på framtiden?
- Jag hoppas få köra på lite större ställen i storstäderna. Jag skulle även vilja köra på engelska ute i Europa. Och kanske starta en egen stand up-klubb här i stan. Inte bara för min egen skull, utan Norrköping är en kulturstad och borde ha levande stand up-scen.
#1 - - Kerim:

Tack för en grym intervju!

Till top