Söndagsintervjun: Aguson

kultur / Permalink / 0

Aguson är tillbaka med ny platta

Det har varit rotation på bandmedlemmar och musiken har blivit poppigare. Nu är Linköpingsbandet Aguson aktuella med en ny singel som följs av ytterligare en inom kort - och ett nytt album i november.

 

Aguson & Stormen, som det fullständiga bandnamnet lyder, släppte sin senaste skiva 2014. Den hette "Allt jag lovade", men blev aldrig riktigt det lyft som bandet hade hoppats på.

- Vi tappade våra gitarrister för ett år sedan. Det påverkade bandet mer än vi trodde och vi hade svårt att hitta nytt folk som kändes rätt. Det försenade inspelningen av skivan mycket, och så lade studion ner som vi spelade in i, säger sångaren Peter Augustsson som nu själv fått hänga på sig gitarren igen för att fylla luckan efter medlemmarna som slutat.

Övriga medlemmar är Jens Lindström på keyboard och kör, Eric Krona på trummor och André Bodinger på bas. I somras riggade de upp sin utrustning på taket till en fabriksbyggnad i Åtvidaberg och spelade in en video till låten "Han fick ingenting" som finns att se på Youtube sedan några veckor tillbaka.

- Det var roligt att spela in på det där taket. Det var ett bra ställe och Joakim Sjöholm som filmade var duktig, säger Peter och berättar att de precis filmat ännu en video. Låten heter "Försvann" och är en duett med Norrköpingsartisten Magnus Johansson, en musiker som alla i bandet har som en stor favorit.

- Vi spelade in låten hos Jörgen Wärnström i Studio Lyckan och sa: vi vill låta lite som Magnus Johansson. Då sa Jörgen: men kan ni inte fråga honom om han vill sjunga, och det lyfte definitivt låten. Och denna gång låter vi nästan exakt som vi vill låta. Det är mycket gitarrer och mycket energi. Textmässigt handlar det om en period när jag inte kunde skriva låtar. Så då skrev jag en låt om det, och det hjälpte mig att komma igång igen.

 

I mitten av november ska den nya plattan komma ut, som har fått titeln "Ut på andra sidan".

- Det är mer pop än vad vi brukar vara. jag var helt inställd på att göra en popskiva, jag har inte gjort det tidigare. Jag skrev 25 låtar och av dem valde vi ut nio. Alla i bandet har samma referenser och hade samma tanke vad vi ville göra, svensk 90-talspop med mer elgitarrer och mer keyboard.

- Det är generellt högre tempo än tidigare. Vi har en lugn låt på skivan, och det är en indiedänga som ballar ur på slutet. Nu låter det så som jag alltid velat låta men aldrig fått till tidigare. Även texterna är mer pop nu. jag har aldrig jobbat så mycket med texterna som nu. Förut sa folk: du vill säga så mycket. Nu har jag skalat ner mycket mer för att få fram kärnan. Det jag förut försökt säga med tjugo ord i långa berättande countrytexter säger jag nu med tio ord. En poplåt kan inte vara åtta minuter och ha 30 verser.

 

I augusti hade Aguson spelningar i Linköping, Kumla och Laxå, och under intervjun har Peter febril SMS-kontakt med sina bandpolare för att få till en spelning på Live at heart i Örebro. När skivan släpps kommer det att bli en del radiospelningar och bandet kommer även att ha en releasefest på en rockklubb i Linköping.

- Hela grejen är att komma ut och spela, det är det som allt handlar om. Jag är så sjukt peppad på att få komma ut och spela i landet, säger Peter och beskriver nya skivan som en nystart för Aguson & Stormen.

- Det känns som att vi är mer fokuserade nu. Ambitionen är att vara ett strå vassare, att ta upp allt en nivå och göra det på riktigt. Det känns som att det är våran tur nu.

Till top