Skivrecension: U2

På skiva / Permalink / 0
U2
Songs of experience

Albumtiteln påminner om bandets förra platta "Songs of innocence" från 2014 och tydligen var denna platta tänkt att vara ett sorts systerskiva till den förra, men planerna ändrades efter det svala mottagandet av det förra albumet samt det förändrade politiska världsläget. Själv tyckte jag att "Songs of innocence" var småtråkig och ungefär detsamma kan sägas om detta skivsläpp.
Bono och grabbarna har så pass hög lägstanivå att de aldrig släpper från sig något uruselt och nya plattan är inget undantag. Faktum är att det är en helt okej samling sånger. Med vilket annat band som helst, vill säga. Men med U2 har vi som lyssnare högre krav. När man har en så hitspäckad karriär bakom sig som irländarna har räcker det liksom inte bara med att vara bra, man måste vara lika bra eller bättre än tidigare för att få upp pulsen hos fansen.
Här har U2 tonat ner arenaambitionerna och istället satsat på ett intimare och personligare sound som jag faktiskt blir rätt förtjust i. Jag skulle önska att denna musikaliska nytändning blev en stor succé men dessvärre tror jag inte det. För trots att skivan är riktigt trevlig tror jag ärligt talat att tillfällena då jag lyssnar på den igen kommer att bli ganska få.

2/5
Till top