Söndagsintervjun: Jenny Töredal

kultur / Permalink / 0
Jenny Töredal vill levandegöra historien

Det tycks gå en fantastiktrend bland de lokala författarna för tillfället. En av de som gillar genren är Jenny Töredal som nu arbetar med den avslutande delen i "Sagan om Ella".

Jenny bor i Sturefors och arbetar till vardags som historielärare, något som hon tar med sig in i rollen som författare.
- Det handlar för mig om att levandegöra historia. Det gör jag även i arbetet som lärare men när jag skriver kan jag släppa källkritiken. Många tror att fantastik bara är fantasi, men det är också väldigt mycket realism. Så det ligger mycket research bakom. Jag läser både mycket historia och mycket fantasy och för mig är det två olika roller. På jobbet är jag noga med källkritik, men när jag skriver kan jag släppa loss, för mig är det ingen konflikt.

Jenny debuterade 2016 med "Sagan om Ella - Älvkorset" som var första delen i en trilogi.
- Den handlar om en kvinna från den moderna världen som ärver ett smycke av sin mormor som tar henne tillbaka i tiden, till Wida Rike under medeltiden, där hon kommer i kontakt med en riddarorden. Jag tyckte att det var en spännande tanke att ta en modern kvinna och släppa ner henne i en medeltidsstad.

Jenny beskriver berättelsen som en kamp på flera plan. Dels den klassiska mellan ont och gott, men även en kamp för kvinnors lika villkor, något som löper som en röd tråd genom de tre Ella-böckerna.
Ella är en blandning av flera personligheter, och kanske även lite av Jenny själv (bland annat pluggar Ella historia och bor någonstans i Östergötland), även om Ella är betydligt modigare. Hon är en förebild för tjejer, hon vågar säga ifrån och står på de svagas sida.

2017 kom uppföljaren "Sagan om Ella - De dödas dolk". Den inleds med en ond dröm som leder Ella ut på en lång resa där hon blir lockad i en fälla.
- Mörk, mystisk, spännande och otäck, säger de som läst den, förklarar Jenny och berättar att hon åkte till Island inför den andra boken. Resan gav stor inspiration och medförde att hon kastade 50-60 sidor, men det gick snabbt att skriva nya.
- Den första boken höll jag på med länge, 3-4 år. Den andra gick mycket snabbare och tog ungefär ett år.

Den tredje och avslutande delen i Sagan om Ella beräknas komma 2019.
- Jag ska ta hela det här året på mig att skriva så det blir bra. Man får inte ha för bråttom, utan jag vill hålla nivån och fortsätta utvecklas. Jag är även intresserad av första och andra världskriget, så jag skulle vilja göra något av det, men med mer romantik. Jag har även funderat på att skriva skräck och om den norska motståndsrörelsen.
- Jag har alltid velat skriva och började skriva på riktigt när jag var 40. Jag tycker om att befinna mig i andra världar och har läst Tolkien och Berättelsen om Narnia. Det roligaste med att skriva är att få leva sig in i andra världar.
Till top